قم، جاده قدیم کاشان، مجتمع تولیدی مصالح ساختمانی آسیا
تلفن تماس

09122533040

پست الکترونیک

info@ahakasia.com

ساعات کار

همه روزه 8 الی 20

🔥آهک زنده و مرده

آهک مرده : اهک مرده از ترکیب شدن آهک زنده با آب تولید می شود. با توجه به اینکه اکسید کلسیم میل شدیدی به هیدراته شدن دارد، چنانچه با آب ترکیب شود تبدیل به هیدروکسید کلسیم می شود که آن را اهک مرده می نامند. آهک مرده بر خلاف آهک زنده ، در صورت ترکیب با آب ، واکنش شیمیایی انجام نمی دهد. این ماده را با اسامی آهک هیدراته ، آهک آبخورده و آهک شکفته نیز می شناسند. آهک مرده به صورت پودری است و کاربرد های زیادی دارد.

آهک زنده : اهک زنده همان آهک کاملا خالص است که در اثر انجام عمل پخت در کوره آهک‌پزی به دست می آید. عمل پخت موجب می شود تا مواد ناخالصی که در طبیعت با آهک ترکیب شده و خلوص آن را کاهش داده است از آن جدا شود و فرمول اکسید کلسیم شکل بگیرد. آهک زنده با نام های آهک اکتیو ، اهک کلسینه و آهک پخته نیز معروف است و در دلیل نام گذاری آن به علت واکنش شیمیایی است که در اثر ترکیب با آب نشان می دهد.

 

شباهت

شباهت اهک زنده و مررده در این است که هر دو از خانواده آهک هستند و از نظر ظاهری ، به رنگ سفید می باشند. به لحاظ ساختار مولکولی هم هر دو حاوی یون کلسیم هستند. از نظر موارد مصرف ، این دو ماده در امور ساختمانی ، تصفیه آب و فاضلاب و کشاورزی بکار می روند. نکته مهمی که در مورد آهک زنده و مرده وجود دارد این است که آهک زنده ، ماده اولیه برای تولید اهک مرده می باشد به این معنی که بدون تولید آهک زنده نمی توان آهک مرده تولید کرد.

خالص سازی سنگ آهک موجود در طبیعت از طریق حرارت دهی و پخت در کوره های آهک‌پزی امکان پذیر است. با انجام این فرایند ، آهک زنده تولید می شود. سپس می توان آن را با آب ترکیب نموده و آهک مرده تولید نمود. هر چه کیفیت آهک زنده تولیدی مرغوب تر باشد ، کیفیت اهک مرده نیز افزایش خواهد یافت.

تفاوت

تفاوت آهک زنده و مرده در پیوند های مولکولی آن ها است. آهک زنده از ترکیب یون کلسیم با اکسیژن تولید می شود در حالی که اهک مرده از ترکیب یون کلسیم با یون هیدروکسید بوجود می آید. اما مهم ترین تفاوت آنها از نظر واکنش پذیری است. آهک زنده یک ماده شیمیایی بسیار ناپایدار می باشد که در صورت تماس با آب ، به سرعت و به شدت واکنش گرمازا ایجاد می نماید. به دلیل همین ناپایداری ، از اکسید کلسیم نمی توان در بسیاری از مصارف استفاده نمود زیرا در صورت تماس با آب ، ترکیب را خراب می کند.

در طرف دیگر ، آهک مرده یا همان آهک هیدراته یک ماده کاملا پایدار می باشد و آب و اکثر حلال ها تاثیری بر آن ندارند. به همین علت می توان آن را برای تهیه ملات ساختمانی و یا جهت تولید بسیاری از محصولات شیمیایی با آب و دیگر مواد ترکیب نمود. تفاوت دیگر دو ماده در این است که اهک مرده در بدو تولید دارای حالت پودری می باشد در حالی که آهک زنده ، کلوخه ای است. اما می توان با استفاده از آسیاب ، آن را کوبیده و آهک پودری تولید نمود.

 

کاربرد

همانطور که گفتیم ، انواع مختلف اهک اعم از سنگ آهک خام ، آهک زنده ، اهک مرده ، پودر سنگ آهک میکرونیزه ، آهک هیدراته و آهک دولومیت دارای کاربرد های بسیار گسترده در تمامی امور ساختمانی و صنعتی هستند. کاربرد آهک زنده به صورت پودر میکرونیزه و یا کلوخه به شکل گسترده در تولید سیمان ، شفته آهک ، صنایع ذوب آهن و تولید فولاد ، تولید آهک هیدراته و ضدعفونی است.

کاربرد اهک مرده بیشتر به عنوان ماده پر کننده برای تولید کاغذ و مقوا ، پلیمر ، پلاستیک و لاستیک است. همچنین خاصیت ضدعفونی داشته و در تصفیه خانه های شهری ، استخر های پرورش ماهی و آبزیان ، مرغداری ها و گاوداری بکار می رود. اهک مرده در صنایع ساختمانی برای تهیه ملات و تولید برخی مصالح ساختمانی مانند بلوک هم مصرف می شود.

 

ما را در اینستاگرام دنبال کنید.

آهک مرده
فهرست مطالب

برای دریافت مشاوره رایگان کافیست با شماره 09122533040 تماس حاصل نمایید.