قم، جاده قدیم کاشان، مجتمع تولیدی مصالح ساختمانی آسیا
تلفن تماس

09122533040

پست الکترونیک

info@ahakasia.com

ساعات کار

همه روزه 8 الی 20

🔥خاک رس چیست ؟

مجتمع تولیدی مصالح آسیا. برای درک درست از اینکه خاک رس چیست در ابتدا باید ساختار این خاک را بشناسیم. این خاک از کانی های طبیعی آگلومره تشکیل شده است. در دسته بندی خاک ها این خاک جز خاک های ریز دانه دسته بندی می شود. طبق تحقیقات زمین شناسی ایالات متحده (USGS)  بیشتر مواد معدنی رس در جایی تشکیل می شوند که سنگ های خاک رس در تماس با آب، هوا یا بخار قرار بگیرند. و این خاک کاربردهای فراوانی به خصوص در ساختمان سازی دارد . خاک رس از ارزان ترین و چسباننده ترین مصالح ساختمانی شناخته شده  مورد استفاده در صنعت ساختمان سازی است.

 

استفاده از خاک رس در ساختمان سازی

خاک رس از قدیمی ترین مصالحی است که در صنعت ساختمان سازی مورد استفاده قرار می گرفته است. توانایی و قابلیت های این ماده ی طبیعی و همچنین قابلیت استحکام آن در شرایط خاص باعث شده است که از این مصالح ساختمانی با اهداف مختلفی استفاده ی فراوان شود. ولی باید دانست که خاک ر س در صنایع دیگر به جز ساختمان سازی نیز استفاده می شود. برای مثال می توان به استفاده از آن برای ایجاد آثار هنری توسط هنرمندان اشاره کرد .

ابعاد خاک رس

خاک ر س از ذرات بسیار ریزی تشکیل شده است طبق آنچه تحقیقات زمین شناسی ایالات متحده (USGS) اظهار داشته است در کل عبارت خاک ر س متعلق به خاک هایی است که از نظر ابعادی کوچک تر از ۲ میکرومتر باشند.

پیوستگی خاک رس به آب

برای درک بهتر از اینکه خاک رس چیست بهتر است به رابطه ی آن با آب و رطوبت بپردازیم. به طور کلی مواد معدنی رسی پیوستگی زیادی با  آب دارند. خاک رس در بعضی از موارد هنگامی که در معرض رطوبت و آب قرار می گیرد متورم می شود و ضخامت آن افزایش یافته و به طور معمول دو برابر می شود. این خاصیت سبب شده است که رس قابلیت نگهداری آب بیشتری نسبت به دیگر مصالح داشته باشد. قابلیت نگهداری آب در بافت رس و تخلیه ی این رطوبت به صورت آهسته سبب پوسیدگی ریشه ی گیاهان در خاک می شود .

عوامل موثر در کیفیت خاک رس کدام اند ؟

ابعاد و انداره ی خاک رس از اولین عواملی است که می تواند بر کیفیت کلی خاک ر س تاثیر گذارد. از عوامل موثر دیگر می توان به وجود ناخالصی ها در این خاک اشاره کرد. وجود گیاهان در این خاک به دلیل جذب رطوبت بالا می تواند باعث پایین آمدن کیفیت خاک رس باشد و برای ما به نسبت دیگر خاک رس ها کارایی کمتری داشته باشد .

آجرهای رسی و ساختمان سازی

یکی از بزرگترین کاربردهای رس در ساختمان استفاده از آجرهای رسی است گه رنگ قرمز دارند و همچنان مورد استفاده ی ساختمان سازان قرار می گیرند. به نظر می رسد که در این صنعتی جایگزینی برای آنها به زودی پیدا نخواهد شد. این آجرها تنها به منظور عمرانی استفاده نمی شوند و کاربرد های تزیینی نیز دارند و برای مثال از این آجر ها در ساخت شومینه به عنوان تزیین استفاده می شود.

ما را در اینستاگرام دنبال کنید.

خاک رس
فهرست مطالب

برای دریافت مشاوره رایگان کافیست با شماره 09122533040 تماس حاصل نمایید.