قم، جاده قدیم کاشان، مجتمع تولیدی مصالح ساختمانی آسیا
تلفن تماس

09122533040

پست الکترونیک

info@ahakasia.com

ساعات کار

همه روزه 8 الی 20

🔥کوره آهک پزی

روش کار کردن کوره و حرارت دادن به این صورت است که در کوره یک لایه زغال سنگ و یک لایه  سنگ آهک قرار میدهند سپس با حرارت دادن به کوره زغال سنگ شروع به سوختن میکند و حرارت زیادی را به سنگ آهک وارد میکند در حین سوختن زغال سنگ و حرارت دیدن سنگ آهک کربن دی اکسید از بالای کوره خارج میشود و و آهک زنده ته کوره باقی می ماند.

 

1.کوره افقی یا دوار:

این کوره جزء کوره های رایج آهک پزی می باشد که بسیار شبیه به کوره سیمان پزی می باشد. ساخت کوره دوار آهک به صورت یک استوانه افقی است که لایه داخلی آن از آجر نسوز پوشانده شده است. روش کار این کوره به این صورت است. که کوره با شیب حدود 3تا 5 درصد به حول محور خود میچرخد و خرده سنگ های آهک را به جلو هدایت میکند تا در انتهای کوره خنک شوند. دلیل استفاده زیاد از این کوره به این دلیل است که میتوان سنگ آهک های بسیار ریز هم استفاده کرد و آهک زنده بدست آورد.

2.کوره قائم یا شفت:

این کوره نیز مانند افقی از جنس فولا و به صورت استوانه است اما به حالت ایستاده و عمودی است و همچنین داخل آن نیز با آجر نسوز پوشانده شده است. این کوره جزء کوره های اقتصادی است به خاطر اینکه مصرف انرژی کمی دارد . اما اندازه سنگ های آهک وارده نباید کمتر از 15 الی 20 سانتی متر کمتر باشد . اگر سنگ های کوچکتری وارد کوره شود باعث خفگی کوره میشود و به درستی کار نمی کند.

این کوره ها معمولا دارای دو نوع تک شفت یا دوقلو تولید میشوند که تک شفت ها معمولا بین 50 تا 120 تن در روز آهک زنده تولید میکنند. و دو قلو ها بین 250 تا 600 تن در 24 ساعت آهک تولید میکنند.

 

تفاوت کوره آهک پزی قدیمی و جدید

نمی توان گفت کوره های سنتی موثرتر هستند یا کوره های جدید و صنعتی بهترند. روش سنتی قدمت زیادی داشته و هزینه تولید اندکی دارد. بطوری که می توان آن را در داخل چاله ای در محل معدن نیز ایجاد نمود. محصول تولید شده به این روش نیز کاربرد های خاص خود را دارد. در مقابل هزینه راه اندازی کارخانه تولید آهک صنعتی بسیار زیاد است. و همچنین هزینه نگه داری و سوخت مشعل ها نیز خیلی زیاد خواهد بود.

اما آهک تولید شدن در داخل کوره های صنعتی حرارت یکسانی دریافت می کنند به همین خاطر کیفیت یکسانی دارند در حالی که در روش سنتی آهک به دلیل دریافت حرارت متفاوت در لایه های مختلف ، کیفیت برابری ندارد. برخی افراد قدمت کوره آهک پزی در ایران را به دوره قاجار نسبت می دهند. تا پیش از این دوره ، تنها از سنگ و پودر سنگ آهک برای مصارف مختلف استفاده می شده و امکان خالص سازی آهک وجود نداشته است. ورود کوره های صنعتی در دهه های اخیر ، سرعت رشد صنعت در کشور را افزایش داده و آهک با کیفیت بالایی را در اختیار مشاغل مختلف ، حتی تولید کنندگان مواد شیمیایی قرار داده است.

ما را در اینستاگرام دنبال کنید.

کوره آهک پزی
فهرست مطالب

برای دریافت مشاوره رایگان کافیست با شماره 09122533040 تماس حاصل نمایید.