قم، جاده قدیم کاشان، مجتمع تولیدی مصالح ساختمانی آسیا
تلفن تماس

09122533040

پست الکترونیک

info@ahakasia.com

ساعات کار

همه روزه 8 الی 20

🔥کاربرد آهک در تصفیه آب آشامیدنی و فاضلاب

از آنجا که آهک قلیایی است، اغلب برای تنظیم pH آب و خاک های حاوی اجزای اسیدی استفاده می شود. همچنین آهک برای تصفیه آب آشامیدنی و فاضلاب استفاده می شود.

 

انواع متداول محصولات آهک برای تصفیه آب

کربنات کلسیم یا منیزیم ساده به روش های مختلفی پردازش می شود. تا محصولات مختلف شیمیایی برای اهداف مختلف ایجاد شود. پودر آهک زنده با حرارت دادن کربنات کلسیم در فرآیندی موسوم به “کلسیناسیون” برای آزادسازی دی اکسید کربن و ترک اکسید کلسیم ساخته می شود.

آهک سریع را می توان با خرد کردن و افزودن مقدار کمی آب، فرآوری کرد. تا آهک هیدراته ساخته شود که به آن آهک ذوب شده یا هیدروکسید کلسیم نیز می گویند.

 

آهک در نرم شدن آب

آب “سخت” حاوی ترکیبات معدنی محلول، از جمله کلسیم و منیزیم است. و روند نرم شدن به وسیله ی آهک این ترکیبات معدنی محلول را از بین می برد. به نظر می رسد افزودن کلسیم به آب برای حذف کلسیم از آب غیرقابل تصور است.

اما این فرآیند با استفاده از واکنش های شیمیایی در یک محیط با pH بالا، ترکیبات کلسیم را تشکیل می دهد. که به صورت جامد رسوب می کنند و سپس می توانند فیلتر شوند. به عنوان مثال، بی کربنات کلسیم با آهک واکنش داده و کربنات کلسیم و آب ایجاد می کند.

 

آهک در تصفیه فاضلاب شهری

مانند نرم شدن آب، آهک باعث افزایش PH آب فاضلاب حاوی فسفر و نیتروژن از منابع آلی می شود. که می تواند باعث شکوفایی جلبک ها شود.

در محیط با pH بالا، آهک با فسفر ترکیب می شود و فسفات کلسیم ایجاد می کند. که به صورت جامد از آب رسوب می کند. “سلب آمونیاک” از همان محیط با pH بالا برای آزاد کردن نیتروژن (به عنوان هیدروکسید آمونیوم) در جو، به صورت گاز استفاده می کند.

 

آهک در تصفیه فاضلاب صنعتی

بسیاری از فرآیندهای صنعتی – از استخراج تا ساخت فولاد تا کنسرو میوه – فاضلاب اسیدی تولید می کند. که باید قبل از آزادسازی تصفیه شود. آهک برای خنثی سازی اسیدها عمل می کند. در حالی که فلزات مختلفی را به مواد جامد رسوب می دهد که می توانند بازیابی شوند.

عوامل سوزاننده دیگر، مانند سود سوزآور، می توانند عملکردهای مشابهی را انجام دهند. اما اداره آهک ارزان تر و ایمن تر است .و لجن حاصل از آن فلزات بیشتری را با تمایل کمتری برای بیرون ریختن آنها ضبط می کند.

 

مزایا و معایب تصفیه آب

آبی که در خانه ها، مشاغل و صنایع استفاده می شود اغلب از طریق یک فرآیند شیمیایی برای از بین بردن مواد مضر و باکتری تصفیه می شود. وقتی آب تصفیه شیمیایی شد، می توان با خیال راحت دوباره آن را در منبع آب بازیافت کرد.

از چندین ماده شیمیایی مختلف می توان برای تصفیه آب استفاده کرد. از جمله کلر، آهک و پراکسید هیدروژن. با این حال هر روش مزایا و معایب مشخصی را برای استفاده در تصفیه آب ارائه می دهد. در ادامه به روش ها اشاره خواهیم کرد.

 

آهک

همانطور که ذکر کردیم آب سخت حاوی مقادیر بالایی از مواد معدنی محلول است. که می تواند در لوله های آب و سیستم های داخلی تجمع یافته و باعث انسداد و آسیب دائمی شود. نرم کننده های آب ساخته شده با آهک هیدراته می توانند کیفیت آب را برای بهبود آب سخت درمان کنند. و همچنین سطح آرسنیک سمی را در آب آشامیدنی کاهش دهند.

آهک همچنین pH آب را افزایش می دهد. و برای از بین بردن محیط مورد نیاز برای رشد باکتری ها و ویروس ها کار می کند. در برخی موارد، با نرم شدن آب توسط آهک، سطح pH بیش از حد بالا می رود. وقتی آهک به آب کلرزده اضافه می شود، هیپوکلریت حاصل می شود که به عنوان ضد عفونی کننده از سایر باقیمانده های کلر آزاد کمتر است.

 

ما را در اینستاگرام دنبال کنید.

 

 

کاربرد آهک در تصفیه آب
فهرست مطالب

برای دریافت مشاوره رایگان کافیست با شماره 09122533040 تماس حاصل نمایید.