قم، جاده قدیم کاشان، مجتمع تولیدی مصالح ساختمانی آسیا
تلفن تماس

09122533040

پست الکترونیک

info@ahakasia.com

ساعات کار

همه روزه 8 الی 20

🔥نقش گچ در تهیه بتن مرغوب

نقش گچ در تهیه بتن مرغوب. ترکیبات بتنی تهیه شده از سیمان، آب و مصالح سنگی (سنگ‌دانه با ابعاد مختلف)، عمده‌ترین مصالح برای ساخت و سازهای مختلف به شمار می‌رود.

این ترکیبات غالباً خواص فیزیکی و مکانیکی خوبی دارند و به‌طور گستردهای در صنایع مختلف ساختمانی استفاده می‌گردند. عمده‌ترین موارد ضعف بتن در این کاربردها، مقاومت سایشی کم، نفوذپذیری بالا، زمان گیرش زیاد، کرنش شکست پایین، مقاومت کم در برابر مواد شیمیایی و پدیده‌هایی مانند کاویتاسیون و خوردگی ناشی از نفوذ یون کلر و همچنین مقاومت کم در برابر یخبندان است.

بتن به خاطر ساختمان حفره‌دار خود که ناشی از خروج آب ایجاد شده در واکنش هیدراتاسیون است، در مقابل آب و یون‌های کلر و گاز (مانند CO۲نفوذپذیر است و هرکدام از این عوامل به نوعی باعث خوردگی میلگردها و ایجاد تنش و در نتیجه ترک برداشتن و از همپاشیدگی بتن می‌شود. از طرف دیگر توجه به بهبود مستمر و دستیابی به کیفیت برتر، همواره از ملزومات توسعه تکنولوژی و پیشرفت هر صنعت به شمار می‌رود.

در این میان بتن به‌عنوان یکی از مهم‌ترین اجزای بسیاری از سازه‌های بزرگ صنعتی در کانون توجه قرار داشته و همواره رشد فن‌آوری صنعت ساختمان مرهون ارتقاء تکنولوژی آن بوده است. ضمن آن‌که به دلیل گستره وسیع کاربرد بتن در انواع سازه‌های بتنی، اماکن و مناطق با شرایط اقلیمی متفاوت، ضرورت دستیابی به خواص بهینه آن، روز به روز از اهمیت بیشتری برخوردار می‌گردد.

 

بهبود خواص ملات گچ با سیمان سفید

گچ رابطه نزدیکی با صنعت ساختمان‌سازی داشته و از قدیم یکی از مصالح ساختمانی سنتی و پرکاربرد در کشور ایران بوده است. گچ به عنوان یکی از پرمصرف‌ترین مواد معدنی، از سنگ گچ خام معادن، پخته شدن و آسیاب شده بدست می آید. سنگ گچ به سه حالت ژیپس، انیدرید (انیدریت) و سنگ گچ معمولی در معدن یافت می شود.

مقاومت کچ به مقدار آب موجود در خمیر گچ، همچنین به دمایی که در آن گیرش حاصل می شود، نوع پخت و… بستگی دارد. مقاومت گچ برخلاف سیمان، بسرعت زیاد می‌شود و بعد ثابت می‌ماند، زمان گیرش ملات کچ، به نوع سنگ گچ و دمای پخت، نسبت ترکیب با آب و… آن نیز بستگی دارد.

در صنایع سیمان، گچ را جهت افزایش زمان گیرایی سیمان به کار می‌برند. در این تحقیق آزمایشگاهی گچ‌هایی با عیارهای مختلف سیمان، با مقدار آب ثابت از لحاظ مقاومت فشاری و زمان گیرش مورد ارزیابی قرار گرفتند، نتایج این تحقیق نشان داد با بالا بردن مرغوبیت سیمان ضمن ثابت نگه داشتن مقدار آب مقاومت فشاری و زمان گیرش ملات گچی افزایش می‌یابد.

 

ما را در اینستاگرام دنبال کنید.

گچ
فهرست مطالب

برای دریافت مشاوره رایگان کافیست با شماره 09122533040 تماس حاصل نمایید.