قم، جاده قدیم کاشان، مجتمع تولیدی مصالح ساختمانی آسیا
تلفن تماس

09122533040

پست الکترونیک

info@ahakasia.com

ساعات کار

همه روزه 8 الی 20

🔥کاربرد گچ در تولید سیمان

افزودن گچ به سیمان، خصوصیات ملات سیمانی را به نحوی تغییر می دهد که برای ساختمان سازی کاملا مطلوب است. از این رو کاربرد گچ در تولید سیمان را می توان به عنوان یکی از مهمترین کاربردهای گچ صنعتی برشمرد.

افزایش زمان گیرایی آن

با این که گچ کاربردهای زیادی در زمینه های مختلف دارد اما پرکاربردترین آن ها در صنایع سیمان است. در صنعت سیمان، گچ را به منظور افزایش زمان گیرایی سیمان استفاده می کنند. ذرات گچ که با سیمان ترکیب می شوند، بسیار ریز هستند.این ذرات یک نوع پوشش روی دانه های سیمان بوجود می آورند که از رشد سریع بلورهای سیمان جلوگیری می کنند. در نتیجه با این کار، زمان گیرایی سیمان افزایش پیدا می کند.

به بیان دیگر چون ذرات گچ نسبت به سیمان آب را بسیار سریع تر جذب می کنند و آب ترکیب شده با سیمان را در مرحله اولیه گرفته، سپس با گذشت زمان و به مرور آن را باز پس می دهند، ذرات سیمان، ذرات آبی که به مرور از گچ منتقل می شود را جذب کرده و بلورهایش به تدریج رشد می کنند. با این روش، رشد بلورهای سیمان به کنترل گچ در خواهد آمد.

ایجاد تغییرات در ساختار آن

در اغلب کشورها همچون ژاپن که با کمبود سنگ گچ طبیعی رو به رو هستند، گچ شیمیایی و انیدریت شیمیایی را به عنوان یک نوع ماده مهم افزودنی به سیمان اضافه می کنند. اما در کشورهایی مثل ایران که معادن گچ بسیار زیادی در دسترس است از روش افزودن گچ طبیعی به منظور افزایش زمان گیرایی سیمان استفاده می شود.

میزان استفاده و به کارگیری از سولفات کلسیم در صنایع مختلف از قبیل صنایع تولید سیمان چیزی در حدود ۴۰ درصد از کل تولید سنگ گچ را تشکیل می دهد. از جمله ناخالصی هایی که در گچ موجود می باشد، نمک طعام است. وجود این ناخالصی در سیمان موثر واقع می شود، زیرا به سیمان حالتی ضدیخ می دهد.

گفتنی است که نمک طعام تحت اثر نیروی مویینگی به سطوح کشیده می شود.این کار موجب ایجاد ناخالصی در ترکیب سیمان می شود (به عبارتی کیفیت سیمان را پایین می آورد). از این رو به منظور جلوگیری از این اشکال از کلرور سدیم  (NaCl) به جای کلرور کلیسم (CaCl2) استفاده می گردد.

ما را در اینستاگرام دنبال کنید.

کاربرد گچ در تولید سیمان
فهرست مطالب

برای دریافت مشاوره رایگان کافیست با شماره 09122533040 تماس حاصل نمایید.