قم، جاده قدیم کاشان، مجتمع تولیدی مصالح ساختمانی آسیا
تلفن تماس

09122533040

پست الکترونیک

info@ahakasia.com

ساعات کار

همه روزه 8 الی 20

🔥نقش آهک در شیلات و پرورش ماهی

آهک یک ماده معدنی سرشار از کلسیم با خاصیت قلیایی است که کاربرد های زیادی در پرورش و نگهداری حیوانات اهلی دارد. از آهک در تولید و پرورش ماهی ها و آبزیان مختلف نیز استفاده های فراوانی می شود. با مصرف آهک در استخرهای پرورش ماهی و آبزیان می توان میزان زیادی از کلسیم و گاز دی اکسید. کربن مورد نیاز برای رشد و غنی سازی گیاهان آبزی را تامین نمود. آهک پاشی در استخر پرورش ماهی بخصوص در ماه های گرم سال که میزان لجن کف استخر افزایش می یابد. ، می تواند کمک شایانی به از بین بردن جلبک و تیرگی آب نماید. البته استفاده از آهک در استخرهایی که دارای ساختار شنی هستند توصیه نمی شود.

هدف از به کار بردن آهک در استخرهای پروش ماهی و نیز مقادیر مصرف آهک برای هر بخش عبارتند از:

۱- استفاده از آهک به عنوان کود یا یک ذخیره غذایی مناسب جهت تامین کلسیم مورد نیاز آبزیان که در این صورت به میزان ۵۰۰ تا ۶۰۰ کیلوگرم آهک زنده به ازای هر هکتار استفاده می شود.

۲- استفاده از آهک به عنوان ماده ضدعفونی کننده جهت از بین بردن انگل ها ، قارچ ها و باکتری ها که به میزان ۱۰۰۰ تا ۲۰۰۰ کیلوگرم آهک برای هر هکتار از استخر مصرف می شود.

۳- آهک برای خنثی سازی آب های اسیدی و افزایش pH آب کاربرد دارد که مقدار مورد نیاز در حدود ۲۰۰ تا ۴۰۰ کیلوگرم برای هر هکتار استخر است.

 

نوع آهک ، زمان و روش مصرف

آهک پاشی در استخر پرورش ماهی معمولا باید در زمانی انجام شود که استخر خشک است و یا رطوبت اندکی دارد. اما چنانچه بعد از آبگیری استخر اقدام به آهک پاشی نمودید ، توصیه می شود ماهی ریزی را ۲ هفته بعد از اهک پاشی انجام دهید تا سلامت ماهی ها به خطر نیفتد. آهک پاشی در فصول گرم سال به میزان حداکثر ۱۰۰ تا ۲۰۰ کیلوگرم برای هر هکتار استخر انجام شود تا علاوه بر کاهش تیرگی آب استخر ، سبب از بین رفتن مواد آلی معلق و محلول در آب استخر نیز گردد.

 

نقش آهک در افزایش مواد مغدی و تنظیم pH

با توجه به این که آب استخر پرورش ماهی باید دارای تعادل شیمیایی مناسبی بوده. و pH آن بین ۴٫۷ تا ۸٫۶ تثبیت شود ، در نتیجه باید از آهک به شکل علمی برای افزایش pH استفاده نمایید. عواملی همچون افزایش دمای هوا ، افزایش جلبک ها و انباشت فضولات ماهی ها می تواند موجب اسیدی شدن آب استخر شود. که در این صورت استفاده از آهک به منظور تنظیم pH بهترین و ارزان ترین راهکار  توصیه شده است.

همچنین آهک خاصیت ضد عفونی کنندگی داشته و قادر به از بین بردن انگل ها و باکتری ها می باشد. آهک مورد استفاده در آب استخر های پرورش ماهی از نوع آهک زنده یا آهک فعال است که به محض تماس با آب به آهک هیدراته یا آهک مرده تبدیل شده و سبب افزایش خاصیت قلیایی آب می گردد. آهک زنده دارای خاصیت آنتی سپتیک بالایی بوده و از هر دو اثر الکلی و اختصاصی به منظور تمیز کردن آب برخوردار است.

 

ما را در اینستاگرام دنبال کنید.

آهک در پرورش ماهی
فهرست مطالب

برای دریافت مشاوره رایگان کافیست با شماره 09122533040 تماس حاصل نمایید.