قم، جاده قدیم کاشان، مجتمع تولیدی مصالح ساختمانی آسیا
تلفن تماس

09122533040

پست الکترونیک

info@ahakasia.com

ساعات کار

همه روزه 8 الی 20

🔥آهک کشاورزی چیست؟

آهک کشاورزی یک افزودنی خاک تهیه شده از سنگ آهک یا گچ است که از کربنات کلسیم تهیه می شود. مواد شیمیایی موجود در اهک کشاورزی شامل اکسید کلسیم ، اکسید منیزیم و کربنات مینزیم می باشد. بر خلاف انواع مختلف آهک نظیر آهک هیدراته و آهک زنده که باید توسط کوره آهک پزی تولید شوند ، این ماده تنها باید از کوبش و پودر کردن سنگ آهک تهیه گردد. در طول تاریخ بسیاری از خاک های کشاورزی به دلایل مختلف از جمله فرسایش ، شسته شدن و تجزیه ارگانیک حالت اسیدی پیدا کرده اند. این حالت یک نگرانی مهم برای کشاورزان است زیرا خاک های اسیدی تاثیر منفی بر رشد گیاهان دارند.

عوامل مختلفی می تواند سبب اسیدی شدن خاک گردد که در این صورت باید از آهک کشاورزی برای تصحیح خاک استفاده نمود. برای مثال مکان هایی که بارندگی زیادی دارند به دلیل شسته شدن دارای خاک اسیدی هستند. همچنین زمین هایی که برای مدت زمان زیادی مورد مصرف جهت پرورش حیوانات اهلی قرار می گیرند و یا مقادیر زیادی علف کش در آنجا استفاده شده باشد هم اسیدی می شوند. مصرف برخی انواع کود های شیمیایی ازته و سولفات از جمله دیگر دلایل اسیدی شدن خاک زمین های کشاورزی هستند. بهترین روش آگاهی از اسیدی بودن خاک و کمبود عناصر کلسیم و منیزیم در آن ، آزمون خاک است که بر اساس تحقیقات آزمایشگاهی و آکادمیک ایجاد شده است. این آزمایش به کشاورزان اطلاعات مفیدی در مورد شیوه کاشت محصول و استفاده از کود های شیمیایی و آهک کشاورزی می دهد.

تاثیر آهک کشاورزی بر خاک

  • افزایش پی اچ خاک اسیدی و تبدیل آن به اسیدیته نرمال جهت رشد گیاهان
  • تامین مواد مغذی مفید برای گیاهان نظیر کلسیم و منیزیم
  • کاهش اسیدی بودن خاک توسط آهک کشاورزی سبب افزایش نفوذ آب می شود
  • افزایش مواد ضروری برای رشد گیاهان همچون ازت ، فسفر و پتاسیم

پیش از مصرف آهک کشاورزی باید ویژگی های خاک را با استفاده از آزمون خاک سنجید تا کمبود ها و ایرادات خاک مشخص گردد. برای مثال بسیاری از انواع خاک به صورت طبیعی دارای آهک و کلسیم زیادی در خود هستند و بکار گیری آهک کشاورزی در این نوع خاک ها ، وضعیت را وخیم تر خواهد کرد.

تعریف خاصی وجود دارد به نام “پتانسیل صحیح آهک” که میزان غلظت پایه‌ی اهک در خاک را می سنجد. بر اساس همین آزمایش است که آزمایشگاه های سنجش ، میزان آهک مورد نیاز را مشخص می کنند. انواع دیگری از آهک که در کشاورزی کاربرد دارد ، شامل آهک دولومیتی و آهک هیدراته هستند. آهک دولومیتی ممکن است شامل ویژگی هایی نظیر آهک کشاورزی باشد در حالی که علاوه بر مواد آن ، حاوی منیزیم بعلاوه کلسیم هم هست.

در مزارع پرورش حیوانات اهلی آهک هیدراته می تواند به عنوان ضد عفونی کننده عمل نماید به طوری که با ایجاد یک محیط قلیایی مانع از رشد باکتری ها می شود. آهک کشاورزی صرفا برای کاهش اسیدیته خاک نیست بلکه در باغبانی آن را به صورت پودر بر روی برگها و شاخه های درختان و گل ها می پاشند و نقش آفت کش را دارد بدون اینکه تاثیر سوء بر گیاهان داشته باشد.

ما را در اینستاگرام دنبال کنید.

آهک کشاورزی
فهرست مطالب

برای دریافت مشاوره رایگان کافیست با شماره 09122533040 تماس حاصل نمایید.