قم، جاده قدیم کاشان، مجتمع تولیدی مصالح ساختمانی آسیا
تلفن تماس

09122533040

پست الکترونیک

info@ahakasia.com

ساعات کار

همه روزه 8 الی 20

🔥ماسه سنگ چیست؟

مجتمع تولیدی مصالح آسیا. ماسه سنگ، سنگ رسوبی است که عمدتا از سنگ کوارتز درست شده، اما می تواند شامل مقادیر زیادی فلدسپار و در برخی موارد گل و لای و رسوبات باشد. سنگی که نود درصد آن را کوارتز تشکیل دهد، یک سنگ رسوبی کوارتزی به شمار می آید، اما زمانی که بیشتر از 25 درصد آن را فلدسپار تشکیل دهد، آن را سنگ های رسوبی آرکوزی می نامند.

زمانی که سنگ دارای مقدار قابل توجهی گل و لای و رسوبات باشد، زمین شناسان آن را مااسه سنگ رسی می نامند. رنگ ماسه سنک ها بر اساس ترکیبات حاوی آن متنوع است. ماسه سنگ های رسی اغلب خاکستری یا آبی هستند.

به علت وجود کانی های روشن در ماسه سنگ ها، رنگ آن ها عمدتا قهوه ای مایل به زرد است، هرچند وجود عناصر دیگر در سنگ باعث ایجاد طیف دیگری از رنگ ها می شود. معروف ترین نوع ماسه سنگ دارای رگه های قرمز رنگی است که به علت اکسید آهن ایجاد می شود. در برخی از نمونه ها رنگ بنفش هم وجود دارد که علت وجودی آن منگنز است.

زمانی که ماسه ها دفن می شوند، ماسه سنگ ها شکل می گیرند. معمولا این اتفاق در قسمت ساحلی دلتا های رودخانه ها اتفاق می افتد، اما گزارش های جغرافیایی مبنی بر وجود توده ها ی شن های ساحلی بیابان ها و سواحل نیز وجود دارد که می توانند بستر هایی از ماسه سنگ ها را از خود برجای بگذارند. برای مثال سنگ های قرمز رنگ معروف به “گراند کنیون” درمحیط های بیابانی تشیکل می شوند.

فسیل ها می توانند در ماسه سنگ ها پیدا شوند. زمانی که ماسه ها به طور عمیق دفن می شوند، فشار ناشی از دفن مواد و درجه حرارت های بالاتر باعث حل شدن یا تغییر شکل مواد معدنی شده و به صورت سیال در می آیند. دانه های ماسه ها خیلی محکم تر در هم تنیده می شوند و رسوبات در حجم کوچک تر به هم فشرده می شوند؛ و این زمانی است که ترکیبات سیمانی به داخل رسوبات حرکت می کنند.

این ترکیبات توسط جریان های بارگذاری شده همراه با رسوبات حل شده به آنجا حمل شده اند. وجود شرایط زنگ زدگی منجر به قرمز شدن از اکسید آهن می شود در حالی که فقدان این شرایط باعث تیره تر شدن و خاکستری تر شدن ماسه سنگ ها می شود.

انواع ماسه سنگ

با تعیین مشخصات زمین شناختی یک ماسه سنگها می توان آنها را در یکی از سه گروه زیر طبقه بندی کرد:

  • ماسه سنگهای آرکوزیک که محتوی کربنی آنها زیاد( بیش از 25 درصد ) است.
  • ماسه سنگهای از جنس کوارتز که محتوی کربنی آنها زیاد( بیش از 90 درصد ) است.برخی موارد این ماسه سنگها اورتوکوارتزیت نامیده می شونند ، برای مثال کوارتزیت.
  • ماسه سنگهای رسی مانند گریوکها(greywacke) که محتوی رس و لای آن قابل ملاحظه است.

ویژگی ماسه سنگ

یکی از موثرترین مصالح ساختمانی ماسه سنگ‌ها هستند که به عنوان ماده ساختمانی از دوران تمدن‌های باستانی مورد استفاده قرار می‌گرفتند. دارای عمر طولانی و قابل اطمینان است

مااسه سنگ یک ماده‌ معدنی طبیعی است که امروزه به طور گسترده در دنیا و در صنایع گوناگون کاربرد دارد و مطمعنا در اکثر ساختمان‌ها، بنا‌های یادبود، ورودی‌ها و جاده‌ها دیده شده است.

این سنگ حتی در استخر‌های شنا و باغ‌ها دیده شده است همچنین درساخت تولیدات شیشه، بتون‌های ترکیبی و سنگریزه‌ها استفاده می‌شود.

ماسه سنگ‌های نرم برای شکل دادن دیوارها، ستون‌ها، سقف‌ها و نرده‌ها کاربرد دارند.

این نوع سنگ‌ها در هر فضایی که استفاده شوند، زیبایی و جلوه به محیط می‌بخشند. ماسه سنگ‌های دارای بافت زبر و خشن برای شومینه‌ها، گردشگاه‌ها و دیوار‌ها استفاده می‌شوند.

کاربرد ماسه سنگ

سنگ نمای ماسه سنگ از قطعات و خرده های ماسه تشکیل شده و در برابر آب تقریبا نفوذ پذیری خوبی دارد.

نوع کوارتزیت ماسه سنگ ، سختی بالایی دارد.

استفاده آن در نمای های ساختمانی تقریبا رایج است.

مااسه سنگ‌ها در کف و دیوار‌های کاشی شده در ساختمان به عنوان کاشی‌ های تزیینی و حتی در سنگ فرش گردشگاه‌ها استفاده می‌شود.

این سنگ، سنگی تزیینی کامل و عالی است که برای تزیین سطوح خارجی و داخلی مورد استفاده قرار می‌گیرد.

سنگ‌های مورد استفاده در سنگفرش سطوح از ماسه سنگ‌های محکم و بادوامی تهیه شده که به عنوان انتخاب عالی برای نصابان سنگ فرش‌ها شناخته شده است.

ما را در اینستاگرام دنبال کنید.

ماسه سنگ
فهرست مطالب

برای دریافت مشاوره رایگان کافیست با شماره 09122533040 تماس حاصل نمایید.