قم، جاده قدیم کاشان، مجتمع تولیدی مصالح ساختمانی آسیا
تلفن تماس

09122533040

پست الکترونیک

info@ahakasia.com

ساعات کار

همه روزه 8 الی 20

🔥آهک زنده چیست؟

آهک زنده چیست؟

آهک زنده بیان کننده مفهوم آهک خالص است. چنانچه سنگ آهک موجود در طبیعت با استفاده از حرارات و کمک گرفتن از روش پخت ، با تخلیه مواد ناخالص به صورت ترکیبی کربناته و خالص در آید، آن را آهک زنده می نامند که با اسامی متفاوتی همچون آهک پخته یا آهک کلسینه هم شناخته می شود.

آهک زنده یکی از ترکیبات کربناته می باشد که دارای فرمول شیمیایی اکسید کلسیم به صورت CaO است. این ماده را معمولا فقط آهک می نامند چون حالت خالص اهک است. به دلیل میل آن به جذب هیدروکسید ، در صورتی که با هم ترکیب شود ، واکنش شیمیایی رخ می دهد به همین دلیل آن را آهک زنده می نامند. برای تولید این نوع آهک آنرا در کوره های آهکپزی تا دمای 2500 درجه سانتی گراد حرارت می دهند که این امر موجب جدا شدن مواد در ترکیب آن همچون آهن ، منیزیم ، گاز دی اکسید کربن و … می شود.

کاربرد های آهک زنده چیست؟

از اهک زنده به صورت گسترده ای در تولید سیمان و در حجم بسیار بالایی استفاده می شود. همچنین به دلیل خواص ضدعفونی کنندگی آن ، برای میکروب کشی مرغداری ها و دامداری های کاربرد دارد. حتی از آهک در صنایع غذایی و دارویی نیز استفاده می شود. آهک زنده در حالت کلی به شکل آهک کلوخه است و بنابراین در شفته کاری هم مصرف می شود و چنانچه برای مصارف خاصی نیاز باشد می توان آن را توسط آسیاب کوبش نموده و به صورت آهک میکرونیزه در آورد.

آهک-زنده- چیست؟

شباهت و تفاوت آهک زنده و مرده

آهک زنده و مرده دو نوع اصلی آهک فراوری شده هستند که در طبیعت وجود ندارند. آهک موجود در پوسته زمین از تجمع ترکیبات کلسیمی طی هزاران سال تشکیل شده و دارای فرمول شیمیایی کربنات کلسیم است. این ماده بسیار فراوان بوده و از دوران باستان ، کاربرد زیادی در ساختمان سازی داشته است. بشر با کشف روش فراوری آهک موفق به تولید انواع دیگری از آن شد که مصارف بیشتری در زندگی صنعتی دارد. با فراوری آهک به صورت آهک زنده و آهک مرده ، زمینه های مصرف آن گسترش یافته وکمک های زیادی به تولید محصولات مختلف می نماید.

آهک زنده و آهک مرده شباهت ها و تفاوت هایی با هم دارند. برای مثال ، هر دو ماده حاوی یون کلسیم هستند. همچنین موارد کاربرد مشترکی در بخش های ساختمانی ، خدماتی و تولید محصولات مصرفی و شیمیایی دارند. اما تفاوت این دو ماده در ساختار شیمیایی و واکنش پذیری آن است. وجه نامگذاری آنها هم به دلیل واکنش پذیری شیمیایی می باشد. آهک زنده میل ترکیبی شدیدی با آب داشته و در نتیجه با تولید حرارت زیادی واکنش می دهد به همین دلیل آن را آهک زنده یا فعال می نامند. در مقابل ، آهک مرده با آب واکنش خاصی ایجاد نکرده و حتی در آب حل نمی شود ، به همین علت آن را آهک مرده نامیده اند.

شباهت

شباهت آهک زنده و مرده در این است که هر دو از خانواده آهک هستند و از نظر ظاهری ، به رنگ سفید می باشند. به لحاظ ساختار مولکولی هم هر دو حاوی یون کلسیم هستند. از نظر موارد مصرف ، این دو ماده در امور ساختمانی ، تصفیه آب و فاضلاب و کشاورزی بکار می روند. نکته مهمی که در مورد آهک زنده و مرده وجود دارد این است که آهک زنده ، ماده اولیه برای تولید آهک مرده می باشد به این معنی که بدون تولید آهک زنده نمی توان آهک مرده تولید کرد.

خالص سازی سنگ آهک موجود در طبیعت از طریق حرارت دهی و پخت در کوره های آهک‌پزی امکان پذیر است. با انجام این فرایند ، آهک زنده تولید می شود. سپس می توان آن را با آب ترکیب نموده و آهک مرده تولید نمود. هر چه کیفیت آهک زنده تولیدی مرغوب تر باشد ، کیفیت آهک مرده نیز افزایش خواهد یافت.

تفاوت

تفاوت آهک زنده و مرده در پیوند های مولکولی آن ها است. آهک زنده از ترکیب یون کلسیم با اکسیژن تولید می شود در حالی که آهک مرده از ترکیب یون کلسیم با یون هیدروکسید بوجود می آید. اما مهم ترین تفاوت آنها از نظر واکنش پذیری است. آهک زنده یک ماده شیمیایی بسیار ناپایدار می باشد که در صورت تماس با آب ، به سرعت و به شدت واکنش گرمازا ایجاد می نماید. به دلیل همین ناپایداری ، از اکسید کلسیم نمی توان در بسیاری از مصارف استفاده نمود زیرا در صورت تماس با آب ، ترکیب را خراب می کند.

در طرف دیگر ، آهک مرده یا همان آهک هیدراته یک ماده کاملا پایدار می باشد و آب و اکثر حلال ها تاثیری بر آن ندارند. به همین علت می توان آن را برای تهیه ملات ساختمانی و یا جهت تولید بسیاری از محصولات شیمیایی با آب و دیگر مواد ترکیب نمود. تفاوت دیگر دو ماده در این است که آهک مرده در بدو تولید دارای حالت پودری می باشد در حالی که آهک زنده ، کلوخه ای است. اما می توان با استفاده از آسیاب ، آن را کوبیده و آهک پودری تولید نمود.

ما را در اینستاگرام دنبال کنید.

 

 

آهک-زنده چیست؟
فهرست مطالب

برای دریافت مشاوره رایگان کافیست با شماره 09122533040 تماس حاصل نمایید.