قم، جاده قدیم کاشان، مجتمع تولیدی مصالح ساختمانی آسیا
تلفن تماس

09122533040

پست الکترونیک

info@ahakasia.com

ساعات کار

همه روزه 8 الی 20

🔥کوره ولز چیست؟

کوره ولز چیست؟

در میان انواع کوره دوار که برای عناصر مختلف استفاده می شود یکی از مهمترین آن ها که می تواند نتایج خوب و راندمان بالایی داشته باشد کوره دوار ولز است که با نام کوره اکسید روی نیز شناخته می شود.

این کوره از سه قطعه تشکیل می شود که هر کدام عملکرد خاصی دارند. قطر این کوره ها به طور معمول 2 متر است و طول آن ها نیز 36 متر می باشد. این اندازه ها با توجه به مواد میزان مواد اولیه ای که وارد کوره ها می شود می تواند تغییر کند. در مواردی هم می توان طول این کوره ها را تا 60 متر افزایش داد که به همان نسبت قطر آن نیز افزایش می یابد و تا 3.2 متر می توان برای آن ها قطر در نظر گرفت.

در کوره ولزی که طول و قطر آن نرمال است می تواند تا 5 تن ماده اولیه را شارژ کند. ولی زمانی که طول به 60 متر رسید ظرفیت  آن تا 15 تن قابل استفاده است. قابل ذکر است در مورد دوم راندمان تولید نیز کاهش خواهد یافت.

 

عملکرد

کوره ولز به روش تبخیر عنصر فلزی که روی (Zn) می باشد کار می کند. به این ترتیب که کوره ولز از سه بخش تولید می شود که هر کدام در طول های 12 متری ساخته می شوند و در نهایت به هم متصل می شوند. در هر کدام از این سه بخش مراحلی سپری می شود.

مرحله اول

در ابتدای کوره که مواد اولیه تازه شارژ کوره شده است، دما داخل کوره ولز حدود 500 درجه است که به این مرحله پیش گرم می گویند. در این مرحله مواد اولیه آماده می شوند که بتوانند با صرف انرژی کمتری به مرحله تشویه یا کلسینه شدن وارد شوند.

مرحله دوم

در قسمت میانی کوره اکسید روی عمل تشویه و کلسینه شدن انجام می شود. تشویه به معدنی خاکسیتر شدن می باشد که به علت دمای بالا رخ می دهد و کلیسنه شدن وقتی اتفاق می افتد که ماده ای آب میان مولکولی خود را از دست بدهد.

مرحله سوم

در مرحله آخر به دلیل بالا بودن دما عنصر روی و تمام ناخالصی های همراه آن تبخیر می شود. در انتهای این کوره یک فن قرار دارد که مسیر مکش آن برخلاف مسیر حرکت مواد در داخل کوره است. فن مکنده سانتریفیوژ می تواند بخارات روی را به سمت خنک کننده ها هدایت کند. خنک کننده ها تعداد زیادی لوله ی u شکل هستند که اکسیدهای روی را درون خود سرد کرده و به دام می اندازند.

 

شباهت های کوره دوار یک طرفه و ولز

  • هر دو نوع کوره برای اکسید روی بکار می روند.
  • هر دو از نوع دوار هستند و بنابراین راندمان بالایی خواهند داشت.
  • برای هر دو نوع، از بگ فیلترهای سنتی استفاده می شود.

 

ما را در اینستاگرام دنبال کنید.

کوره ولز
فهرست مطالب

برای دریافت مشاوره رایگان کافیست با شماره 09122533040 تماس حاصل نمایید.