قم، جاده قدیم کاشان، مجتمع تولیدی مصالح ساختمانی آسیا
تلفن تماس

09122533040

پست الکترونیک

info@ahakasia.com

ساعات کار

همه روزه 8 الی 20

🔥بتن متخلخل (اسفنجی)

بتن متخلخل (اسفنجی)

بتن متخلخل یا اسفنجی ماده‌ای با اسلامپ صفر است که از سیمان پرتلند، سنگ‌دانه‌های درشت، آب و مواد افزودنی فاقد ریزدانه تولید می‌شود. اندازه حفره‌های موجود در ساختار این ماده به ابعاد سنگ‌دانه‌های موجود و نسبت ترکیب آب و مواد معدنی بستگی دارد؛ اما در حالت کلی از 2 تا 8 میلی‌متر متفاوت است.

مشخصه اصلی بتن‌های نفوذپذیر امکان نفوذ آب به داخل ساختار آن‌ها است و این موضوع اصلا بر روی مقاومت و کیفیت ماده تاثیر نمی‌گذارد. در واقع دانه‌بندی و سنگ‌دانه‌های موجود در ساختار این ماده می‌تواند بر روی مقاومت فشاری بتن تاثیر مثبت بگذارد.

 

کاربردها

  • حل مشکلات شهری

متخصصان زمین‌شناسی و جغرافیا معتقدند که به‌کارگیری این مواد در ساخت خیابان‌های شهری می‌تواند ایمنی معابر را بالا ببرد. به علاوه این نوع بتن برای کاهش آلودگی صوتی و گرمای سطحی بسیار مفید است و بسیاری از هزینه‌ها برای حل این مسائل را از بین می‌برد. علاوه بر این تقویت آب‌های زیرزمینی به رشد درختان و حفظ اکوسیستم منطقه کمک می‌کند و باعث می‌شود که شهری سالم‌تر و زیباتر داشته باشیم.

  • مدیریت رواناب‌های شهری

استفاده از بتن متخلخل برای روسازی خیابان‌ها و کوچه‌های شهری تاثیر زیادی در جلوگیری از بروز سیلاب دارد. آب باران و برف می‌تواند به راحتی در داخل این ماده نفوذ کند و به منابع آب‌های زیرزمینی برسد. انتقال رواناب‌های ناشی از بارندگی به زیر زمین باعث تقویت سفره‌های آب زیرزمینی می‌شود و از فرسایش و نشست زمین جلوگیری می‌کند.

  • بهبود سلامت آب‌های زیرزمینی

یکی از مشکلاتی که هزینه‌های تصفیه آب شهری را بالا می‌برد آلودگی‌هایی است که بعد از نفوذ آبهای سطحی به سفره‌های زیرزمینی به آن‌ها منتقل می‌شود. ساختار بتن اسفنجی به‌گونه‌ای طراحی شده است که می‌تواند آلودگی‌های موجود در ساختار آب را جذب کند و به نوعی آب تصفیه شده را به سمت زیر زمین بفرستد. به همین دلیل کیفیت این آب‌ها افزایش پیدا می‌کند و دیگر نیازی به ساخت تصفیه‌خانه‌های بزرگ و پیچیده نیست.

 

معایب

بتن متخلخل از پرطرفدارترین بتن های تخصصی مورد استفاده قرار میگیرد اما هنوز بسیاری از مهندسین سازه در استفاده از این نوع بتن تردید دارند و استفاده از این بتن را صلاح نمیدانند  و بر این اعتقاد دارند  که بتن متخلخل یا اسفنجی کیفیت لازم را برای استفاده ندارد .

این نوع از بتن مقاومت مکانیکی پایینی دارد و این به این دلیل است که اتصال پایین بین دانه ای وجود دارد . اما با توجه به بزرگ شدن سایز دانه ای بتن متخلخل، سطح مشترکی بین دانه ها ایجاد می شود و در نتیجه استحکام مکانیکی بتن در برابر ضربه کم می شود هر چند بسیاری از تولید کنندگان بتن متخلخل در تلاش هستند این مشکل را از طریق بالا بردن نسبت سیمان برطرف نمایند اما هنوز هم این معظل از بزرگترین معظلات بتن متخلخل مطرح می شود .

 

ما را در اینستاگرام دنبال کنید.

بتن متخلخل
فهرست مطالب

برای دریافت مشاوره رایگان کافیست با شماره 09122533040 تماس حاصل نمایید.