قم، جاده قدیم کاشان، مجتمع تولیدی مصالح ساختمانی آسیا
تلفن تماس

09122533040

پست الکترونیک

info@ahakasia.com

ساعات کار

همه روزه 8 الی 20

🔥آهک در صنعت فولاد

آهک یک ماده ضروری در صنعت تولید فولاد است. تصور صنعت فولاد سازی بدون وجود آهک امکان پذیر نیست. افزودن آهک به کوره های قوص الکتریکی (EAF) ، اکسیژن پایه (BOF) و تصفیه الزامی می باشد. نقش آهک در تولید فولاد به منظور تصفیه ، حذف گوگرد ، حذف فسفر ، به عنوان گداز آور ، خنثی کننده اسید و … است.

از هر دو نوع آهک کلسیم بالا و دولومیتی می توان در تولید فولاد استفاده نمود. آهک به صورت معمول می تواند فسفر ، گوگرد ، سیلیکا و منگنز را از ترکیب آهن مذاب جداسازی نماید. همچنین اهک در تصفیه ثانویه استیل نیز بکار می رود. آهک زنده یا اکسید کلسیم دارای 3 وظیفه اصلی در این صنعت است:

  • ایجاد سرباره : آهک زنده برای ایجاد سرباره که حاوی ناخالصی های سنگ آهن است بکار می رود. همچنین آهک زنده از فلز در مقابل عناصر جوی نظیر نیتروژن و هیدروژن محافظت نموده و همچون یک عایق سبب می شود تا دمای ذوب به 1600 تا 1800 درجه سانتی گراد برسد.
  • حذف فسفر : عنصر فسفر که در سنگ آهن وجود دارد می تواند باعث سایش فلز شده و خسارت جدی به ویژگی های فولاد تولیدی وارد نماید. در حجم بالا ، فسفر مانع شکل پذیری فولاد شده و موجب شکستن آن پس از سرد شدن خواهد شد. آهک زنده به پروسه تولید فولاد افزوده شده و فسفر را پیش از مرحله شکل دهی از آن استخراج می نماید.
  • حذف گوگرد : گوگرد باعث ترد و شکننده شدن فولاد شده و در زمان شکل دهی سبب ترک خوردن آن می شود. آهک زنده با سولفور زدایی استیل ، تاثیر منفی آن را می کاهد.

 

نقش آهک در مراحل مختلف تولید فولاد

کوره قوس الکتریکی :

آهک زنده چه به صورت دولومیتی و چه به صورت غنی از کلسیم در کارخانجات فولاد سازی به عنوان عامل گدازنده به شکل کارآمد و ماثری جهت حذف ناخالصی هایی مانند فسفر ، آلومینا و سیلیکا ناشی از قراضه آهن به صورت سرباره مصرف می شود.

کوره پایه اکسیژنی :

در این کوره ، از آهک زنده جهت حذف ناخالصی های فسفر و سیلیکا از چدن با استفاده از اکسیژن سود برده می شود. کارخانجات ذوب آهن از آهک زنده دولومیتی با کیفیت مناسب هم برای افزایش طول عمر کوره و هم صرفه جویی در مصرف انرژی استفاده می گردد.

تصفیه ثانویه فولاد :

آهک زنده دارای نقش کلیدی در تنظیم شیمیایی فولاد ، کاهش میزان اکسیژن ، حذف ناخالصی هایی مانند سولفور و سیلیکا و نیز کاهش ورودی های سرباره استفاده می شود. در تولید فولاد ضد زنگ ، آهک زنده در کوره های اکسیژن آراگون کاربرد دارد.

 

نقش آهک در تولید محصولات فولادی

نوع دیگر آهک به نام آهک هیدراته (به صورت خشک یا محلول) کاربرد های مختلفی در تولید محصولات فولادی دارد. این ماده عموما برای تولید کابل ، استفاده به عنوان روان کننده و سفید کاری و پوشش دهی در حالت آهن خام یا سرباره به منظور جلوگیری از چسبیدن مواد به هم استفاده می شود. آهک هیدراته برای خنثی سازی ضایعات اسیدی که ته نشین می گردد کاربرد دارد. در مرحله بعد ، محصولات فولادی از حمام آهک (مخزن محلول آب آهک) عبور داده می شود تا باقیمانده اسیدهایی که به فولاد چسبیده اند نیز پاک شود. آهک هیدراته همچنین برای ایجاد محافظت در برابر خوردگی محصولات فولادی در مقابله با اسید ها مصرف می گردد.

 

ما را در اینستاگرام دنبال کنید.

آهک در صنعت فولاد
فهرست مطالب

برای دریافت مشاوره رایگان کافیست با شماره 09122533040 تماس حاصل نمایید.