قم، جاده قدیم کاشان، مجتمع تولیدی مصالح ساختمانی آسیا
تلفن تماس

09122533040

پست الکترونیک

info@ahakasia.com

ساعات کار

همه روزه 8 الی 20

🔥کاربرد آهک در دامداری

کاربرد آهک در دامداری

آهک دام از نوع سنگ کربنات کلسیم معدنی می باشد .در دنیای امروز پرورش دام یک تجارت جدی است به همین خاطر مراقبت و توجه به سلامت و رفاه عمومی دام بسیار حیاتی است و محافظت از دام نه تنها بخاطر دلایل مالی حیاتی است بلکه کاری اخلاقی است که باید انجام شود و از آنجایی که بسیاری از گاوها و دام‌ها بخش عمده ای از روز خود را در غرفه‌های خود سپری می‌کنند تا دربرابر درجه حرارت شدید،حشرات مزاحم و شکارچیان خطرناک محافظت شوند و مدام در بسترهای خود هستند امکان دارد دچار زخم و بیماری شوند به همین دلیل دامداران از سنگ آهک در بسترآنها استفاده میکنند. حال در این بخش تعدادی از کاربرد های آهک در دامداری را می خوانیم.

آهک ضدعفونی کننده ای قوی:

از آنجایی که آهک ماده ای قلیایی است؛میتوان از آن بصورت مفیدی در از بین بردن میکروب ها وعوامل بیماری زا و بصورت کلی بهداشتی کردن محیط دامداری بهره برد.استفاده از آهک به این منظور علاوه بر ارزان و در دسترس بودن؛بسیار موثر است و اثر مخربی روی دام ندارد.حتی در جلوگیری از بیماری های دستگاه گوارش و مشکلات پوستی هم  استفاده از آهک کمک میکند. همچنین سنگ آهک ph محیط را به گونه ای حفظ میکند که علاوه بر از بین رفتن عوامل بیماری زا،رشد مجدد آنها نیز میسر نباشد.

آهک جاذب رطوبت :

از دیگر وظایف و کاربرد های آهک در دامداری، جذب رطوبت محیط است.محیط مرطوب فضای مناسبی را برای رشد میکروب ها و عوامل بیماری زا ایجاد میکند که می توان با استفاده از آهک پاشی از این امر جلوگیری به عمل آورد.دراین مرحله آهک استفاده شده بهتر است از نوع پودری باشد تا کارایی اش افزایش یابد.

آهک جاذب بوی بد:

استفاده از آهک خوراک دام در قسمت دوشیدن شیر و نگهداری آن؛ از جذب بوی بد محیط توسط شیر جلوگیری میکند.همچنین اختلاط آهک با فضولات دام علاوه بر کاهش بوی بد آنها؛ از رشد و فعالیت میکروب،انگل و حشره ها جلوگیری کرده و با افزودن کلسیم؛آن را به کودی مناسب مصرف هم تبدیل میکند.

 

مزایای استفاده از سنگ آهک در خوراک دام و بستر آن:

  1. سنگ آهک باعث تمیز و خشک شدن بستر دام و از بین بردن میکروب‌ها و دور شدن ادرار دام می‌شود.
  2. آهک با کلسیم بالا مانع از رشد باکتری‌های بیماری زای موجود می‌شود.
  3. سنگ آهک به جلوگیری از ورم ماستیت محیطی دام کمک کند‌.
  4. سنگ آهک مقدارPHپساب‌های مزرعه را بالا می‌برد.

 

ما را در اینستاگرام دنبال کنید.

کاربرد آهک در دامداری
فهرست مطالب

برای دریافت مشاوره رایگان کافیست با شماره 09122533040 تماس حاصل نمایید.