قم، جاده قدیم کاشان، مجتمع تولیدی مصالح ساختمانی آسیا
تلفن تماس

09122533040

پست الکترونیک

info@ahakasia.com

ساعات کار

همه روزه 8 الی 20

🔥سنگ آهک دولومیتی

سنگ آهک

سنگ آهک دولومیتی. سنگ آهک از جمله سنگهای کربناته با فرمول شیمیایی Caco است که فرآیندهای زیست شیمیایی و آلی در تشکیل این سنگ ها اهمیت زیادی دارند، هر چند ته نشست شیمیایی در شرایطی خاص از آب دریا نیز انجام می شود. پس از رسوب گذاری، فرآیندهای فیزیکی و شیمیایی و دیاژنز به طور قابل توجهی رسوب کربناته را تحت تاثیر قرار می دهد.

دولومیت

دولومیت Dolomite که با نام آهک دولومیتی هم شناخته می شود جز کانی های رسوبی و از خانواده سنگ های کربناته است. آهک دولومیتی همان سنگ کربنات کلسیم است که حاوی مقادیری منیزیم در ساختار خود می باشد. فرمول شیمیایی دولومیت به صورت کربنات کلسیم منیزیم و با ترکیب مولکولی CaMg(CO3)2 است. این ماده دارای کاربرد های مشابه دیگر انواع سنگ های کلسیمی نظیر کربنات کلسیم و سنگ آهک می باشد اما به دلیل خلوص پایین تر ، باید مقدار بیشتری از آن را استفاده کرد. این ترکیب معدنی با اسامی خاک دولومیتی ، آهک منیزیمی و dolostone هم معروف است.

 

سنگ آهک دولومیتی

سنک اهک دولومیت نوعی سنگ و صخره معدنی با فرمول شیمیایی کربنات کلسیم منیزیم و ساختار مولکولی CaMg(CO3)2 است. تفاوت دولومیت با آهک در وجود عنصر منیزیم در ساختار آن می باشد به طوری که ۵۰ درصد آن را کربنات کلسیم و ۴۰ درصد را منیزیم تشکیل می دهد. در تجزیه سنک اهک دولومیتی می توان در حدود ۲۲ درصد کلسیم و ۱۱ درصد منیزیم به دست آورد. دولومیت هم مانند سنگ آهک و سنگ کربنات کلسیم جزء سنگ های رسوبی بوده و در اثر تراکم مواد کلسیم دار در طی میلیون ها سال ایجاد شده است.

از نظر شیمیایی ، دولومیت و سنک آهک شباهت زیادی با هم دارد و اصولا دولومیت نیز نوعی سنگ آهک محسوب می شود. تفاوت دولومیت با آهک در وجود منیزیم در ساختار آن است که سبب شده تا کیفیت آن کاهش یافت و زمینه مصرف آن نسبت به سنگ آهک کمتر شود. از لحاظ ظاهری ، سنک اهک دولومیت شباهت زیادی به نوع خاصی از سنگ کربنات کلسیم به نام کلسیت دارد. تفاوت این دو ماده در این است که کلسیت دارای سختی ۳ و دولومیت دارای سختی ۴ می باشد یعنی دولومیت استحکام بیشتری دارد. همچنین دولومیت دارای واکنش پذیری کمتری با اسید های مختلف بخصوص اسید کلریدریک نسبت به سنگ آهک است.

 

کاربرد

موارد مصرف دولومیت مانند آهک است البته وجود منیزیم در این ماده ، مصارف دولومیت را نسبت به آهک ، محدود نموده است. برخی انواع سنک اهک دولومیت از نظر ظاهری دارای شکل بسیار زیبایی هستند به همین علت به عنوان سنگ زینتی مصرف می شود. گاهی نیز در تولید بتن به دلیل استحکام زیادی که دارد هم استفاده می گردد. وجود منیزیم در سنگ آهک دولومیت سبب شده تا آن به عنوان منبعی جهت تولید اکسید منیزیم استفاده کنند.

با توجه به اینکه آهک یکی از ارکان اصلی در صنایع ذوب آهن است و به مقدار زیادی مصرف می شود ، در مواردی که هزینه آهک زیاد باشد ، می توان از دولومیت به عنوان نوعی آهک کم ارزش تر به منظور کاهش هزینه ها سود برد. بیشترین میزان مصرف آهک دولومیتی در تولید شیشه شناور است. شیشه شناور از قرار گیری شیشه مذاب بر روی لایه ای از قلع تولید می گردد.

آهک دولومیتی در کشاورزی هم کاربرد دارد. آهک دولومیت به منظور تصحیح پی اچ خاک های اسیدی و نیز دارا بودن عنصر منیزیم ، می تواند در کشاورزی مفید باشد. خاصیت تنظیم پی اچ آن برای حفظ کیفیت آب آکواریوم ها نیز کارایی دارد. همچنین بخش عظیمی از سنگ آهک دولومیت به منظور بستر سازی جاده ها ، تولید بلوک های ساختمانی ، تولید سیمان و بتن و آسفالت مصرف می شود.

 

ما را در اینستاگرام دنبال کنید.

سنگ آهک دولومیتی
فهرست مطالب

برای دریافت مشاوره رایگان کافیست با شماره 09122533040 تماس حاصل نمایید.