قم، جاده قدیم کاشان، مجتمع تولیدی مصالح ساختمانی آسیا
تلفن تماس

09122533040

پست الکترونیک

info@ahakasia.com

ساعات کار

همه روزه 8 الی 20

🔥واکنش آب و آهک

آهک زنده quicklime یا آهک پخته از فراوری سنگ آهک یا کربنات کلسیم به دست می آید. آهک نشکفته حالت نا پایداری داشته و اگر با آب تماس داشته باشد با جذب هیدروژن هیدراته می شود و گرمای زیادی آزاد می نماید و پس از خشک شدن تبدیل پودر سفید رنگی می شود که به آن آهک هیدراته یا کشته گفته می شود.

اگر به آهك هيدراته آب اضافه شود محلول سفید رنگی ایجاد می گردد که آن را شیر آهک می نامند که پس از صاف کردن به آن آب آهک می گویند و مصارف فراوانی در صنایع مختلف دارد.

از آهک برای کف سازی جاده ها و زمین های کشاورزی استفاده می شود تا مانع از رشد گیاهان مزاحم شود. همچنین برای تصفیه آب و پساب ها از آهک استفاده می شود تا هم اسیدیته آب تنظیم گردد و هم مواد زاید آب را جمع آوری نماید

در صورت انحلال آهک در آب چه اتفاقی می افتد؟

واکنش اکسید کلسیم با آب یک واکنش اگزومتریک است به این معنی که حرارت زیادی تولید می نماید. به همین خاطر آب شروع به جوش آمدن می کند و حباب تولید می شود. هر چه آهک زنده خالص تر باشد ، سرعت انجام واکنش بیشتر بوده و حرارت بیشتری تولید خواهد شد و در صورتی که احتیاط لازم را انجام ندهیم ، امکان ایجاد سوختگی وجود دارد.

معادله واکنش آهک و آب

همانطور که گفته شد ، انحلال آهک زنده در آب به راحتی انجام شده و همراه با آزاد سازی حرارت می باشد. هر چه آهک زنده خالص تر بوده و مواد ناخواسته موجود در آن کمتر باشد ، سرعت انجام واکنش افزایش یافته و حرارت بیشتری تولید می شود. معادله ساده شده واکنش اکسید کلسیم با آب عبارت است از:

CaO + H2O ⇌ Ca(OH)2

معادله کامل به همراه عوامل واکنش

CaO (s) + H2O (l) ⇌ Ca(OH)2 (aq) (ΔHr = −۶۳٫۷ kJ/mol of CaO)

هدف از انجام واکنش آهک زنده با آب ، به ثبات رسیدن این ماده ناپایدار است و محصول تولید شده از این واکنش ماده ای به نام هیدروکسید کلسیم می باشد. همانطور که از معادله واکنش مشخص است ، اکسید کلسیم با جذب هیدروژن از آب ، یون اکسیژن O را به یون هیدروکسید OH تبدیل می نماید تا به ثبات برسد. هیدروکسید کلسیم با فرمول شیمیایی Ca(OH)2 که آن را با اسامی آهک هیدراته یا آهک شکفته یا آهک آبخورده هم می نامند ، بر خلاف آهک زنده ، ماده ای کاملا پایدار و نامحلول در آب است و در انتهای واکنش در ته ظرف ته نشین می شود.

 

ما را در اینستاگرام دنبال کنید.

آب و آهک
فهرست مطالب

برای دریافت مشاوره رایگان کافیست با شماره 09122533040 تماس حاصل نمایید.