قم، جاده قدیم کاشان، مجتمع تولیدی مصالح ساختمانی آسیا
تلفن تماس

09122533040

پست الکترونیک

info@ahakasia.com

ساعات کار

همه روزه 8 الی 20

🔥گچ گیپتون چیست؟

گچ گیپتون نیز یکی از انواع گچ‌هاست و در بسیاری از ساخت و سازها، برای سفید کردن دیوارها از آن استفاده می‌کنند. با توجه به تنوع گسترده، گچ‌کارها برای هر نوع کاری یک جنس خاص را انتخاب می‌کنند. انتخاب گچ مناسب، با توجه به زمانِ گیرایی آن صورت می‌گیرد و این نوع گچ هم، زمان گیرایی‌اش بین ۵ تا ۶۰ دقیقه است. بنابراین، گچکار یا معمار فرصت مناسبی برای صاف کردن سطح آن و حتی ایجاد طرح مورد نظرش در اختیار دارد.

مهم‌ترین ویژگی گچ گیپتون این است که می‌توان آن را بر روی سطوح مختلفی استفاده کرد. استفاده از آن بر روی سطوحی که بقیه گچ‌ها روی‌شان قرار نمی‌گیرند، مهم‌ترین خاصیت گیپتون می‌باشد. از شما دعوت می‌کنیم برای آشنایی بهتر با گچ گیپتون و دانستن اینکه در کجا باید از آن استفاده کرد، ادامه مطلب را مطالعه بفرمایید.

ترکیبات :

هر گچی را در کوره‌های خاصی به میزان مناسبی می‌پزند تا چسبندگی ویژه خود را پیدا کند. گچ گیپتون هم از پخته شدن خاک گچ و سنگ گچ در دو نوع کوره، لوبرن و هایبرن، ساخته می‌شود. بعد از آسیاب شدن، مواد مختلفی مانند سریش هم به آن ترکیب اضافه شده و در نهایت گچی تولید می‌شود که می‌توان آن را بر روی سطوح سفت و سخت به‌ کار برد.

موارد استفاده :

بسیاری از افراد با توجه به سفتی و مقاومت سیمان، ترجیح می‌دهند که سقف‌ یا دیوارها را با سیمان بسازند. اما سیمان نمای زیبایی ندارد و به همین خاطر، نیاز به سطحی دارند که روی سطح سیمانی کشیده شود و با رنگ سفید خود زیبایی داخل خانه را تامین کند.
به جز سیمان، سطوح بتنی و سطوحی که از فوم ساخته شده‌اند هم جزء سطوحی هستند که نمی‌توان هر نوع گچی را روی آن‌ها کشید. در این مواقع، گچ گیپتون خاصیت مهم خود را نشان می‌دهد. می‌توان این گچ را بر روی سطوح ذکر شده کشید و رنگ تیره سیمان را پشت سفیدی آن پنهان کرد و نیز با توجه به زمان بالایی که برای سفت شدن نیاز دارد، در آن مدت می‌توان طرح‌های مختلفی را بصورت گچ‌بری ایجاد کرد.
سطوح سیمانی رطوبتی در حدود ۲ درصد را جذب می‌کنند و تنها گچی که با چنین میزان کمی از رطوبت هم چسبندگی پیدا می‌کند، همین گچ گیپتون می‌باشد. در حالی‌که بقیه آن‌ها به رطوبتی بالای ۳ درصد نیاز دارند.

 

مزایا:

استفاده از این گچ برای گچ‌کاری، چند مزیت به همراه دارد. اول اینکه این لایه به عنوان یک عایق صوتی خوب عمل می‌کند چرا که مقدار زیادی از صدا را به خود جذب می‌کند. دوم اینکه، به عنوان یک عایق حرارتی عمل می‌کند و به خصوص در مناطق سردسیر، استفاده از آن برای صرفه‌جویی در میزان استفاده از وسایل گرمایشی خوب است.
مزیت سوم، چسبندگی و استحکام بسیار بالای آن نسبت به دیگر انواع گچ می‌باشد. همچنین، می‌توان ضخامت آن را بر روی سقف یا حتی دیوارها نیز افزایش داد و در این صورت، لایه قابل اطمینانی بر روی دیوار یا سقف ایجاد می‌شود.

 

ما را در اینستاگرام دنبال کنید.

گچ گیپتون
فهرست مطالب

برای دریافت مشاوره رایگان کافیست با شماره 09122533040 تماس حاصل نمایید.