قم، جاده قدیم کاشان، مجتمع تولیدی مصالح ساختمانی آسیا
تلفن تماس

09122533040

پست الکترونیک

info@ahakasia.com

ساعات کار

همه روزه 8 الی 20

🔥کربنات کلسیم سبک و سنگین

کربنات کلسیم سبک و سنگین همه کربنات کلسیم هستند که معمولاً در پوشش ها، پلاستیک ها و صنایع دیگر استفاده می شوند.تفاوت کربنات کلسیم سبک با سنگین به شرح زیر است:

  1. تفاوت اصلی در استفاده از پودرکربنات کلسیم سبک مختلف برای پرکننده ها، الکترودهای جوشکاری، سنتز آلی و غیره، کربنات کلسیم سنگین برای تولید کلرید کلسیم بی آب، دی کرومات سدیم، سیمان و غیره است. در فرآیند کاربرد، محصولات کربنات کلسیم سنگین عمدتا در صنایع تولید کاغذ، لاستیک و پلاستیک استفاده می شود. مقدار پر کردن به طور کلی زیاد است، عمدتا به عنوان یک پرکننده حجم، که باعث کاهش هزینه ساخت محصولات کاربردی می شود. محصولات سبک کربنات کلسیمی طیف نسبتاً وسیعی از کاربردها را عمدتاً برای پر کردن حجم دارند، در حالی که محصولات کربنات کلسیم نانو اغلب به عنوان پرکننده های عملکردی مانند اصلاح یا تقویت در فرآیند کاربرد مورد استفاده قرار می گیرند و مقدار پر شدن آنها به طور کلی کم است. مناطق اصلی کاربرد محصولات گربنات کلسیم سبک، پلاستیک، لاستیک، رنگ، چسب و جوهر است.
  2. کربنات کلسیم زمین یا کربنات کلسیم سنگین، کربنات کلسیم طبیعی است که با خرد شدن کلسیت بدست می آید. در مقایسه با کربنات کلسیم سبک، ارزان است و آسانتر بدست می آید. اندازه ذرات محصولات سنگین کربنات کلسیم متفاوت است. هرچه اندازه ذرات محصول کوچکتر باشد، قیمت آن نیز بالاتر است. کلسیم سنگین در مقیاس نانو در صنعت تولید نشده است، اما فقط برخی از محصولات خوب کلسیم حاوی اندازه ذرات بسیار کمی در حدود ۱۰۰ نانومتر هستند. کربنات کلسیم رسوب یافته را کربنات کلسیم رسوبی نیز می نامند. اندازه ذرات آن از کربنات کلسیم زمینی کمتر است. میزان جذب روغن آن بیشتر از کربنات کلسیم طبیعی است. قیمت آن از کربنات کلسیم بالاتر است. همه آنها از مواد پرکننده معمول در رنگهای لاتکس هستند و بهتر است در کنار هم استفاده شوند.

همانطور که همه ما می دانیم، چه کربنات کلسیم سنگین و چه سبک باشد، بیشترین کاربرد در صنعت پلاستیک را دارد و گسترده ترین و بیشترین پودر مصرفی برای هدف پرکننده بودن را کربنات کلسیم تشکیل می دهد.مصرف سالهای عموم مردم نشان می دهد که کربنات کلسیم نه تنها می تواند هزینه مواد اولیه محصولات پلاستیکی را کاهش دهد، بلکه همچنین برای بهبود عملکرد برخی از خواص مواد پلاستیکی بسیار موثر است، تحقیقات در سال های اخیر برای دستیابی به نتایج خوشایند، تعدادی از موسسات عالی و تحقیقاتی نشان می دهد که انواع مختلف کربنات کلسیم در بازه های زمانی گوناگون، می توانند به طور قابل توجهی عملکرد ماتریس پلاستیک را بهبود بخشند، اما تمایز بین کربنات کلسیم سبک و سنگین توسط اکثر کاربران دشوار است، نویسنده سعی دارد جنبه های مختلف این تفوتها و شباهتها را بررسی کند.

 

تفاوت ها کربنات کلسیم سبک و سنگین

منبع

ماده خام کربنات کلسیم سبک، سنگ آهک است که برای تولید آن در روش تولید شیمیایی از آهک و دی اکسید کربن استفاده شده است. علاوه بر آهک از آب نیز برای تولید شیر آهک استفاده می شود، غیر از جزء اصلی آن که هیدروکسید کلسیم است، دی اکسید کربن و کربنات کلسیم و شیر آهک کربناته نیز وجود دارد. رسوب زدایی، خشک کردن و خرد کردن این ماده، توسط کربنات سدیم و کلرید کلسیم برای واکنش باعث ایجاد پودربنات کلسیم در سیستم بارشی، خشک شدن و خرد شدن می شود. کربنات کلسیم سنگین که به آن کلسیم طبیعی می گویند، با یک روش مکانیکی خرد کردن مستقیم کلسیت طبیعی، سنگ مرمر، گچ و سایر سیستم ها بدست می آید.

 

تراکم فله

بارزترین تفاوت کربنات کلسیم سبک و سنگین این است که تراکم عمده محصول متفاوت است، تراکم عمده محصول تانتال بزرگتر است، به طور کلی ۰٫۸ تا ۱٫۳ گرم بر سانتی متر مکعب و تراکم عمده محصول سبک کم است، عمدتا ۰٫۵ تا ۰٫۷ گرم بر سانتی متر مکعب. تراکم محصول فله کربنات نانو کلسیم حتی کمتر از این دو است و می تواند به ۰٫۲۸ گرم بر سانتی متر مکعب برسد.

در حقیقت، چگالی واقعی محصولات مرکب کلسیم سه تایی و سبک تفاوت چندانی ندارد ، چگالی عمومی ترونا ۲٫۶-۲٫۹ گرم در سانتی متر مکعب و کلسیم سبک ۲٫۴-۲٫۶ گرم / سانتی متر مکعب است. همچنین گفته می شود که این دو برابر چگالی واقعی هستند ، اما چگالی فله متفاوت است. دلیل این امر این است که شکل ذرات کلسیم سبک برای دوکی شکل یا عناب شکل حجم را اشغال می کند نسبتاً زیاد است. و شکل شکل تنتور فله ، اشغال حجم نسبتا کم است.

 

سفیدی آنها

از آنجا که محصولات سنگین یا طبیعی نسبتاً دارای ناخالصی است، بنابراین محصول به طور کلی ۸۹٪ تا ۹۳٪ سفید است، تعداد بسیار کمی از محصولات می توانند به ۹۵٪ برسند. ولی در محصولات کلسیم سبک ساخته شده توسط سنتز شیمیایی، بسیاری از ناخالصی ها را از بین می برند و خلوص محصول بسیار زیاد است، بنابراین سفیدی به ۹۲ تا ۹۵ درصد می رسد، برخی از محصولات می توانند به رنج ۹۶ تا ۹۷ درصد هم برسند، که محصولات سبک برای ارائه با درجه کیفیتی بالا است یا محصولات رنگ روشن به منظور پر کردن استفاده می شوند.

محتوای رطوبت

رطوبت محصول کربنات کلسیم سنگین به طور کلی ۰٫۲٪ تا ۰٫۳٪ است، رطوبت کم نیز پایدارتر است، رطوبت در برخی از محصولات با درجه ریزی و کیفیت بالا حتی می توانند به ۰٫۱٪ برسند. رطوبت محصول کلسیم معمولی سبک ۰٫۳ تا ۰٫۸ است، البته گاهی اوقات درجه خاصی از نوسانات پایدار نیست. به طور سنتی تمایز کلسیم سبک، سنگین و نانو، استفاده از تجهیزات آب برای آزمایش رطوبت است، آب نزدیک به ۱٪  محتوی سبک است، به اندازه ۰٫۱٪ کمتر از وزن کلسیم.

اندازه ذرات

محصولات کربنات کلسیم طبیعی یا سنگین معمولا اندازه ای از ۰٫۵ تا ۴۵  میکرو متر دارند، اندازه محصول به دلیل تجهیزات مختلف خردایش و آسیاب متفاوت است. اندازه ذرات محصول سبک معمولی به طور کلی ۰٫۵ تا ۱۵میکرومتر است، زیرا تعیین دقیق شکل ذرات شکل اسپیندل دشوار است، و به طور کلی یک محدوده است. اندازه ذرات نانو کربنات کلسیم کوچکتر است، اندازه آنها معمولاً ۲۰ تا ۲۰۰ نانومتر است.

اندازه ذرات کربنات کلسیم سبک معمولی به طور کلی برای پاسخگویی به نیازهای عملکردی محصولات لوله های پی وی سی و یو پی وی سی حدود مش ۲۵۰۰ یا بیشتر است، بنابراین برای اندازه لوله و پروفیل های پی وی سی سنتی سبک انتخاب می شود. قبلاً به دلیل محدودیت تجهیزات خرد کردن، کربنات کلسیم سنگین نمی توانست به این ظرافت برسد و اکنون اندازه ذرات سنگین می تواند نیازها را حتی بیش از کربنات کلسیم سبک برآورده کند، بنابراین اکنون می توان از پودر کلسیم سنگین برای مصارف لوله ها و پروفیل های PVC انتخاب کرد.

کلسیم سبک کلسیون شده توسط سنگ آهک برای از بین بردن بسیاری از ناخالصی ها و همچنین سفیدی بالاتر و خلوص بالاتر مفید است، اما کلسیم سبک داخلی به دلیل واکنش اکسید کلسیم کامل نیست، مزه آهک باقیمانده اگر در محصولات و صنایع غذایی استفاده شود، مانند پر کننده در بیسکویت به صورت طعم ناخوشایند وجود دارد.علاوه بر این، اکسید کلسیم بیش از حد باعث می شود که محصول در سیستم آب قلیایی باشد یا مقدار PH تنظیم خوبی نداشته باشد، در نتیجه باعث بی ثباتی محصول نهایی می شود. همچنین، گاهی اوقات به منظور تنظیم مقدار PH در یک محدوده معقول نیاز به افزودن مقدار کمی اسید فسفریک است.

 

ما را در اینستاگرام دنبال کنید.

کربنات کلسیم سبک و سنگین
فهرست مطالب

برای دریافت مشاوره رایگان کافیست با شماره 09122533040 تماس حاصل نمایید.