قم، جاده قدیم کاشان، مجتمع تولیدی مصالح ساختمانی آسیا
تلفن تماس

09122533040

پست الکترونیک

info@ahakasia.com

ساعات کار

همه روزه 8 الی 20

🔥کربنات کلسیم رسوبی چیست؟

ییکربنات کلسیم رسوبی Precipitated Calcium Carbonate نوع خالص و با کیفیتی است که در طبیعت وجود نداشته بلکه به روش شیمیایی تولید می شود. از جمله ویژگی های خاص کربنات کلسیم رسوبی می توان به خلوص بالا ، رنگ سفید ، دانه بندی یک دست و عدم وجود مواد سمی در آن اشاره نمود.

کلسییم کربنات رسوبی از نظر شیمیایی دارای ساختار کریستالی بوده و به اختصار PCC نامیده می شود. برای تولید این محصول ، یکی از محصولات کربنات کلسیم یعنی آهک هیدراته را طی یک فرایند معکوس ، دوباره به فرمول CaCO3 تبدیل می کنند که طی آن محصولی خالص و با کیفیت تولید می شود.

فرآیند تولید کربنات کلسیم رسوبی

سنگ آهک پس از خردایش، دانه بندی، پخت در کوره، هیدارته شدن و تبدیل شدن به شیرآهک، قابلیت این را دارد که با حذف ناخالصی‌ها و تزریق دی‌اکسیدکربن و تبدیل مجدد آن به کربنات کلسیم، به ماده‌ای ارزشمندتر از سنگ آهک تبدیل شود. البته روشهای زیادی برای تولید این ماده در منابع مختلف گزارش شده است. ولی روش متداول تولید کربنات کلسیم رسوبی، تزریق گاز دی اکسید کربن در شیر آهک می‌باشد.

این محصول بعنوان ماده پرکننده و حجم دهنده، یکی از مواد پر مصرف در صنایع کاغذ سازی، نساجی، مواد شوینده، تایر سازی، بهداشتی و آرایشی، داروسازی، غذایی و پلیمری می‌باشد.

کربنات کلسیم رسوبی گرید دارویی با دانه بندی ریزتری تولید می‌شود. یعنی سایز ذرات این گرید از کربنات کلسیم رسوبی از حدود یک و زیر یک میکرون و با مش ۸۰۰۰-۶۰۰۰ می‌باشد در حالیکه کربنات کلسییم. رسوبی گرید صنعتی با دانه بندی درشت تر یعنی سایز بزرگتر از یک میکرون با مش ۲۵۰۰-۸۰۰ تولید می‌شود و به همین دلیل قیمت کربنات کلسیم رسوبی گرید دارویی نسبت گرید صنعتی، بیشتر است.

 کاربردهای کربنات کلسیم رسوبی

بیشترین کاربرد کربنات کلسییم رسوبی (PCC) در صنایع کاغذ، صنایع پلاستیک و  صنایع رنگسازی است. کاغذ از شبکه سلولزی تشکیل شده که فیبرهای آن با ذرات کانی دانه‌ریز پر می‌شود، موادی پوششی برای افزایش کیفیت چاپ برروی کاغذ در کاغذسازی استفاده می‌شوند که کربنات کلسیم می‌تواند۵% الی ۵۰% آن را تشکیل دهند.

کاربرد کربنات کلسیم رسوبی در صنایع پلیمر:

کربنات کلسیم رسوبی می‌تواند به عنوان رنگدانه و کاهنده نیاز به پلیمر عمل کند، لذا در ورقه‌ها، لوله‌ها و پنجره‌های PVC، ۵ تا ۳۵ درصد از ترکیب را به خود اختصاص می‌دهد. در رنگسازی ۱۰ الی ۳۵ درصد از حجم امولسیون‌های آبی یا حلال‌ها را کربنات کلسیم شامل می‌شود تا از مقدار TiO2 مصرفی بکاهد.

کاربرد کربنات کلسیم رسوبی در صنعت پلاستیک و لاستیک:

کربنات کلسیم رسوبی به علت خاصیت پایین بودن میزان جذب روغن، پخش سریع، ارزان بودن، درخشندگی خوب، سختی کم، در صنایع پلاستیک و لاستیک مورد مصرف فراوان دارد.

کاربرد کربنات کلسیم رسوبی در صنعت رنگ:

کربنات کلسییم رسوبی به علت قیمت مناسب، خصوصیات نوری و مکانیکی در صنعت رنگ از مصرف بالائی برخوردار است. کربنات کلسیم رسوبی هر چه نرمتر باشد پوشش بهتر به رنگ  می‌دهد.

مصرف آهک رسوبی در کاغذ سازی:

در صنعت کاغذ سازی به منظور تهیه پالپ سولفات، استفاده دوباره از کربنات سدیم و تهیه هیپوکلریت کلسیم. که خاصیت سفید کنندگی دارد از آهک استفاده می‌کنند. در صنعت کاغذ سازی به خاطر روشنایی بالا و پراکندگی نور آن، در تمام دنیا با ارزش است و از آهک به عنوان یک پرکننده ارزان استفاده می‌شود تا سطح کدر کاغذ را روشن کند.

کربنات کلسیم رسوبی در داروسازی:

کربنات کلسییم رسوبی در آب معمولی تقریبا نامحلول و در آبی که مقداری دی‌اکسیدکربن. داشته و یا نمک‌های آمونیومی آن زیاد باشد به آرامی حل می‌شود. در الکل تقریبا نامحلول بوده و در اسید استیک و اسید کلریدریک و اسید نیتریک می جوشد.

کرببنات کلسیم خاصیت آنتی اسیدی دارد و در نواقص کلیوی و درمان استئوپروزیس به کار رفته و مکمل کلسیم است. کربنات کلسیم در بیماران مبتلا به هیپرفسفاتمی همراه با نقص کلیوی توصیه می‌شود زیرا با پیوستن به فسفات مانع جذب بیشتر فسفات از طریق معده و روده می‌گردد.

کربنات کلسیم در داروهای هومئوپاتی Homoepathic (نوعی دارو درمانی) و در افزودنی‌های خوراکی هم کاربرد دارد. به علاوه با توجه به دارا بودن خاصیت جذب سطحی، در داروهای ضداسهال نیز به کار می‌رود.

کربنات کلسیم با اسید معده به صورت کلرید کلسیم درآمده و گاز دی‌اکسیدکربن حاصل در برخی از بیماران ممکن است باعث نفخ معده شود. مقداری از کلسیم در لوله گوارشی جذب می‌شود ولی در حدود ۸۵ درصد آن مجددا بصورت نمک‌های کلسیم نظیر کربنات کلسیم دفع می‌گردد.

به طور معمول در هربار، یک گرم کربنات کلسییم به عنوان آنتی اسید. خورده می‌شود و غالباً همراه با آنتی اسیدهای دیگر به ویژه آنتی اسیدهای منیزیم دار تجویز می‌شود.

کربنات کلسییم به صورت پودر ترکیبی کربنات کلسیم، پودر ترکیبی کربنات منیزیم و قرص ترکیبی کربنات منیزیم است. همچنین سوسپانسیون آلومینا، منیزیا و کربنات کلسیم، قرص آلومینا، منیزیا و کربنات کلسیم و قرص کربنات کلسیم از نمونه‌های دیگر فرآورده‌های دارویی کربنات کلسییم است.

ما را در اینستاگرام دنبال کنید.

 

کربنات کلسیم رسوبی
فهرست مطالب

برای دریافت مشاوره رایگان کافیست با شماره 09122533040 تماس حاصل نمایید.