قم، جاده قدیم کاشان، مجتمع تولیدی مصالح ساختمانی آسیا
تلفن تماس

09122533040

پست الکترونیک

info@ahakasia.com

ساعات کار

همه روزه 8 الی 20

🔥کاربرد کربنات کلسیم در فولاد سازی

کربنات کلسیم یا سنگ آهک در صنایع بسیار زیادی دارای مصرف می باشد که مهم ترین آن در فولاد سازی است. تقریبا در حدود نیمی از کل کربنات کلسیم استخراج شده از معادن سنگ آهک در صنعت تولید فولاد و فلزات آهنی مصرف می شود. مصرف کربنات کلسیم در این صنعت به اشکال مختلفی است که در این مقاله به آن اشاره می شود.

تا قبل از دهه 60 میلادی از کربنات کلسیم یا آهک در کوره های روباز برای تولید فولاد استفاده می شده است اما با پیشرفت تکنولوژی و به کارگیری روش BOF در تولید فولاد ، میزان مصرف کلسیم کربنات در فرایند فولاد سازی افزایش چشمگیری یافت. امروزه به ازای تولید هر تن فولاد ، 50 تا 100 کیلوگرم آهک نیز مصرف می شود. همچنین در صنعت متالورژی نیز از کربنات کلسیم یا انواع آهک به عنوان عامل گدازنده و یا برای تنظیم pH یا فلوتاسیون استفاده می نماید.

کربنات کلسیم به عنوان فلوتر برای جدا سازی مواد زائد از فولاد کاربر داشته و همچنین در تولید گندله و کنستانتره آهن هم مصرف می شود. افزودن کربنات کلسیم یا آهک فراوری شده به همراه بنتونیت در تولید گندله آهن ، سبب خنثی سازی خاصیت اسیدی و تنظیم pH می گردد. همچنین با استفاده از آب آهک به جای بنتونیت ، خواص فیزیکی و مکانیکی گندله آهن بهبود یافته و در مصرف حامل های انرژی برای تولید این محصول صرفه جویی می شود.

فواید:

سنگ کربنات کلسیم با عناوین ذیل در این صنعت کاربرد دارد:

  • به عنوان یک چسب در پخت کوره
  • به عنوان یک عامل گوگرد زدایی

فولاد سازی

عملکردهای اصلی آهک در صنعت فولاد عبارتند از:

  • به عنوان یک ماده تشکیل دهنده سرباره برای از بین بردن ناخالصی ها – استفاده از سنگ آهک زنده
  • برای کنترل شیمی مذاب به منظور کاهش آسیب به پوششهای کوره – استفاده از آهک دولومیتی

آهن سازی

کربنات کلسیم در آهن و فولاد سازی چه فوایدی دارد؟،پختن سنگ معدن آهن معمولاً به صورت ریز یا به صورت گندله ای که بیشتر از اکسید آهن تشکیل شده است خریداری می شود. گلوله های سنگ آهن مستقیماً در کوره بلند منفذ می شوند. ریزه کاری های سنگ آهن در کارخانه آهن سازی با سنگ کربنات کلسیم و سایر مواد معدنی مخلوط می شوند و در دمای پایین از قبل آتش می گیرند تا به صورت یک ماده پخته شده درآیند، به عنوان مثال آگلومره هایی که می توانند به کوره بلند منتقل شوند، تشکیل می شوند. آهک یا کربنات کلسیم ریز تقسیم شده اغلب به مخلوط پخت اضافه می شود تا به اتصال مواد برای بهبود بهره وری و ایجاد ساختار پخت پایدارتر کمک کند.در کوره بلند کاربرد دارد

روند ساخت آهن، کاهش اکسید آهن به آهن است. بیشتر آهن جهان در کوره های بلند تولید می شود که آهن مایع تولید می کند. اکسیدهای آهن به طور معمول به صورت سنگ معدن آهن وجود دارند که حاوی مقادیری ناخالصی به ویژه سیلیس هستند. بنابراین، فرآیند ساخت آهن تجاری شامل حذف این ناخالصی ها، معمولاً با تشکیل یک سرباره با آهک زنده است.

آهک زنده (CaO) در هنگام ساخت آهن از سنگ آهک یا کربنات کلسیم اضافه شده (CaCO3) تشکیل می شود. گرمای موجود در کوره بلند، سنگ آهک را به آهک سریع تجزیه می کند که سپس با ناخالصی ها واکنش داده و سرباره تولید می کند. سرباره کوره بلند یک محصول جانبی مفید است که به طور گسترده در صنعت ساختمان استفاده می شود.

ما را در اینستاگرام دنبال کنید.

 

کربنات کلسیم در فولاد
فهرست مطالب

برای دریافت مشاوره رایگان کافیست با شماره 09122533040 تماس حاصل نمایید.