قم، جاده قدیم کاشان، مجتمع تولیدی مصالح ساختمانی آسیا
تلفن تماس

09122533040

پست الکترونیک

info@ahakasia.com

ساعات کار

همه روزه 8 الی 20

🔥پودر سنگ در هنر مجسمه سازی

پودر سنگ یکی از مواد اصلی تهیه خمیر سنگ است که از آن برای استفاده در مجسمه سازی ، گل سازی و تابلو های نقش برجسته استفاده می شود. اصولا پودر سنگ در صنایع دستی نقش حجم دهنده و قوام دهنده را دارد. پودر سنگ مورد استفاده در مجسمه سازی باید از نوع سفید رنگ باشد. بنابراین در صورت نیاز می توان با افزودن انواع رنگ ها به آن ، خمیر رنگی تهیه کرد ولی اگر پودر سنگ رنگی باشد. ، به دست آوردن رنگ های مورد نظر سخت خواهد بود. سفید ترین انواع خاک سنگ مربوط به پودر سنگ آهک (کربنات کلسیم) است و در بازار با نام پودر سنگ جوشقان یا پودر سنگ الگودرز شهرت دارد.

البته برای خرید پودر سنگ در حجم کم برای ساخت کارهای دستی ، می توانید به موزائیک فروشی ها و یا مصالح فروش ها مراجعه نماید. در حقیقت پودر سنگ از کوبیدن سنگ های موجود در معادن به دست می آید. اندازه ذرات پودر سنگ در حد میکرون است و شباهت زیادی به آرد دارد به همین خاطر به آن Rock flour یا آرد سنگ هم می گویند.

ویژگی های پودر سنگ مجسمه سازی

پودر خاک سنگ دارای مزایایی است که سبب شده برای استفاده در تهیه آثار هنری مناسب باشد. از جمله اینکه پودر سنگ بر خلاف سیمان ، بعد از خشک شدن ترک نمی خورد. همچنین در صورت تهیه خمیر با آن ، از انعطاف پذیری مناسبی برخوردار شده و می توان انواع اشکال مورد نظر را تهیه نمود. این مزایا در کنار قیمت بسیار ارزان پودر سنگ ، عاملی شده تا از آن به عنوان بیس تهیه مجسمه و آثار نقش برجسته استفاده شود.

از جمله کاربرد های پودر سنگ در زمینه هنری می توان به تهیه گریس اکریلیک (پوشش دهنده سطحی بوم نقاشی) ، تهیه انواع پلاستر (ونیزی و مارگریو) و همچنین ترمیم و بازسازی آثار هنری سنتی اشاره نمود.

 

طرز تهیه خمیر مجسمه سازی

قبل از هر چیز ، پودر سنگ را الک کنید تا کلوخه های احتمالی آن از هم جدا شوند. (مثل تهیه خمیر کیک) ، سپس بقیه مواد خشک شامل پودر سریش ، پودر مل و پودر سینکا را به آن اضافه کرده و باز هم الک کنید تا به خوبی ترکیب شوند. در مرحله بعد باید کم کم به آن چسب چوب اضافه نمایید. هم زمان روغن مایع را بیفزایید و ورز دهید (بهتر است دست خود را چرب کرده باشید). ورز دادن را تا زمانی ادامه دهید که خمیر دیگر به دست نچسبد. در این زمان خمیر سنگ شما آماده است.

سفت شدن خمیر مجسمه سازی در اثر تماس آن با هوا است بنابراین می توانید آن را در یک پلاستیک چرب شده قرار داده و در یخچال تا چندین ماه نگهداری نمایید.

 

ما را در اینستاگرام دنبال کنید.

پودر سنگ مجسمه سازی
فهرست مطالب

برای دریافت مشاوره رایگان کافیست با شماره 09122533040 تماس حاصل نمایید.