قم، جاده قدیم کاشان، مجتمع تولیدی مصالح ساختمانی آسیا
تلفن تماس

09122533040

پست الکترونیک

info@ahakasia.com

ساعات کار

همه روزه 8 الی 20

🔥پیشینه آهک در ایران

پیشینه آهک در ایران. آ‌هک از مهم‌ترين مصالح كلسيم‌دار است كه در ساختمان به شكل‌های گوناگون مورد استفاده قرار می‌گيرد. ممكن است بشر هم زمان پيدايش آتش به آ‌هک دسترسی پيدا كرده باشد، بدين طريق كه انسان‌های اوليه از سنگ آ‌هک برا ساختن اجاق‌های خود استفاده می‌كردند.

اين سنگ در مجاورت آتش پخته شده و در اثر بارندگی شكفته شده و هيدراته گشته است و موجب بهم چسبانيدن قطعات سنگی مجاور خود گرديده است.

 

پیشینه آهک در جهان

مصرف آ‌هک در جهان مخصوصاً در ايران سابقه چند هزار ساله دارد. در ساختمان‌هایی كه از عهد باستان و دوران قبل از اسلام در ايران به جا مانده است مصرف آ‌هک را نشان می‌دهد.

در ساختمان ديوار چين كه به سيصد سال قبل از ميلاد مسيح مربوط است آ‌هک بكار رفته است. سنگ آهک بدون شک یکی از قدیمی‌ترین موادی است که از زمان‌های دور مورد استفاده واقع شده است.‌‌

آ‌هک زنده پس از بارندگی شکفته شده و به شیر اهک تبدیل می‌گشته و شیر آهک هنگام گرفتن جسم‌های پیرامون خود را به همدیگر چسبانیده است‌.

علاوه بر این، به استفاده آ‌هک در ساروج (ملات ا‌هک و خاکستر‌) در سازه‌های بسیار قدیمی از جمله زیگورات چغازنبیل و …می‌توان اشاره کرد.

آ‌هک از آن موادی است که جزء اولین مواد بکار رفته در ساختمان‌سازی است. در دوران باستان در مصر و رماز آ‌هک برای ساختن بنا استفاده می‌کردند.

بعد از آن ایرانی‌ها از شفته اهک که مخلوطی از آب و خاک و آ‌هک است برای ساختمان‌سازی، پل‌سازی و… استفاده می‌کردند.

در اصل بیشتر آ‌هک خاصیت آب‌گیری داشت یعنی به این دلیل از آ‌هک استفاده می‌کردند که جلوی ورود آب را می‌گرفت.

 

استفاده از آهک در ایران

تاریخ بهره‌گیری از آ‌هک در ایران به ۳ هزار سال قبل باز می‌گردد. گورهای چمباته‌ای در سده‌های هفتم و هشتم پیش از میلاد مسیح با این ماده پر شده‌اند. این گورها که چند نمونه از آن در ناحیه حسنلو کشف شده بیش از سه متر عمق دارند و با شفته آ‌هک پر شده‌اند.

نمونه دیگر تاریخی استفاده از آ‌هک در کاخ‌های تخت جمشید می‌باشد. کف این کاخ‌ها از ملاتی سرخ رنگ که در آن آ‌هک بکار رفته بود، پوشیده شده است. در دوران اشکانیان و ساسانیان نیز ملات آهک مورد استفاده قرار می‌گرفته است.

در زمان اشکانیان از این ماده شیمیایی به عنوان ملات در ساختمان‌های سنگی و آجری و همچنین روکشی دیوارهای استفاده می‌کردند.

 

ما را در اینستاگرام دنبال کنید.

پیشینه آهک
فهرست مطالب

برای دریافت مشاوره رایگان کافیست با شماره 09122533040 تماس حاصل نمایید.