قم، جاده قدیم کاشان، مجتمع تولیدی مصالح ساختمانی آسیا
تلفن تماس

09122533040

پست الکترونیک

info@ahakasia.com

ساعات کار

همه روزه 8 الی 20

🔥طرز تهیه آهک برای مربا

آهک برای مربا ها و خوراکی های مختلفی کاربرد دارد. در کشور ما از آهک برای مربا استفاده می شود ولی در دیگر کشور ها این ماده را جهت آماده سازی برخی خوراکی های دیگر هم بکار می برند. استفاده از آب آهک در تهیه مواد غذایی دارای مزیت های مختلفی است از جمله اینکه آهک می تواند پروتئین را در داخل مواد غذایی به دام انداخته و مانع از هدر رفت آن در زمان پخت شود. همچنین می تواند باعث ترد شدن مربا گردیده و از خمیری و شل شدن آن پس از پخت جلوگیری نماید.

آهک یک ماده معدنی است که بیشتر با زمینه های مصرف آن در ساختمان سازی آشنا هستیم. اما اهک از زمان های گذشته برای تهیه خوراکی های کنسرو شده خانگی (مانند مربا و خیار شور) استفاده می شده است. آهک ماده ای قلیایی می باشد و می تواند از ترش شدن خوراکی های کنسرو  شده و در نتیجه خرابی آنها جلوگیری نماید. در بیشتر کشور های دنیا برای پخت مربای کدو حلوایی ، گریپ فروت ، پوست پرتقال و … از آن استفاده می شود. آب آهک برای مربا علاوه بر مزیت های گفته شده ، همچنین شکل ظاهری میوه را پس از پخت مربا به خوبی حفظ می کند.

 

طرز تهیه آهک برای مربا

با وجود همه ویژگی های مثبت آهک در تهیه خوراکی ها ، توجه داشته باشید که این ماده نباید به صورت مستقیم در مواد غذایی که مصرف می نماییم بکار رود بلکه مایعی از آن تهیه می شود که آب آهک نام دارد. نوع آهک خوراکی هم از اهمیت زیادی برخوردار است. آهک خوراکی یا food grade ، نوعی آهک فراوری شده با فرمول مولکولی هیدروکسید کلسیم می باشد که آهک هیدراته نام داشته و به خوبی تصفیه شده و عاری از هر گونه مواد سمی و زیان آور است. خلوص آن باید بالای 99 درصد باشد و ظاهری پودری ، سفید رنگ و یک دست دارد.

برای تهیه آب آهک به ازای هر یک کیلوگرم میوه خشک ، یک کیلوگرم آهک هیدراته خوراکی در نظر بگیرید. این میزان آهک را باید داخل یک پارچ یا ظرفی شیشه ای ریخته و حدود 1200 سی سی آب (6 تا 7 لیوان) بر روی آن ریخته و به خوبی به هم بزنید. با این کار ، یک محلول شیری رنگ به دست می آید که شیر آهک نام دارد. شیر آهک به هیچ وجه برای خوردن مناسب نیست زیرا پودر آهک در داخل آن وجود دارد.

با توجه به اینکه آهک در آب قابل حل شدن نیست ، پس از مدتی در ظرف ته نشین می شود. این فرایند ممکن است یک تا چند ساعت طول بکشد و در نهایت آهک به طور کامل در ظرف ته نشین شده و یک مایع شفاف و آب مانند بر روی آن قرار می گیرد. این مایع شفاف همان آب آهک است که ظاهری شبیه آب داشته و اندکی بوی خاک می دهد. طعم آن نیز مقداری تلخ بوده و حالت گس کننده و جمع کننده دهان دارد.

آب آهک

آب آهک فاقد پودر آهک است اما تمام مزیت های این ماده را دارد. بخش زلال آب آهک را درون ظرفی ریخته و اجازه ندهید پودر سفید رنگ وارد ظرف شود. سپس میوه های خام را داخل آن بریزید تا آماده پخت شود. پیش از پخت ، میوه ها را با آب بشویید تا بقایای آب آهک نیز شسته شود.

ما را در اینستاگرام دنبال کنید.

آهک مربا
فهرست مطالب

برای دریافت مشاوره رایگان کافیست با شماره 09122533040 تماس حاصل نمایید.