قم، جاده قدیم کاشان، مجتمع تولیدی مصالح ساختمانی آسیا
تلفن تماس

09122533040

پست الکترونیک

info@ahakasia.com

ساعات کار

همه روزه 8 الی 20

🔥شیشه سودا لایم

شیشه سودا لایم یا شیشه آهک سوددار متداول‌ترین و پرکاربردترین نوع شیشه است. بیشتر از ۹۵ درصد از میزان کل شیشه تولیدی در جهان، شیشه سودا لایم است. شیشه‌های در و پنجره ساختمان، شیشه‌های خودرو، بطری‌ها و بسیاری دیگر از محصولات شیشه‌ای روزمره از جنس شیشه سودا لایم هستند. مهمترین اجزای تشکیل‌دهنده این نوع شیشه عبارتند از اکسید سیلیسیوم، اکسید کلسیم و اکسید سدیم.

 

کاربرد

شیشه سودا لایم از نظر فنی به شیشه ای که برای پنجره ها استفاده می شود ، شیشه تخت و شیشه برای ظروف ، شیشه ظرفی تقسیم می شود. این دو دستعه ، در روش تولید (فرایند شناور برای پنجره ها ، دمیدن و فشار دادن برای ظروف) و در ترکیب شیمیایی متفاوت هستند.

شیشه تخت دارای مقدار بیشتری اکسید منیزیم و اکسید سدیم نسبت به شیشه ظرف و مقدار سیلیس ، اکسید کلسیم و اکسید آلومینیوم پایین تر است. از محتوای کم یونهای محلول در آب (سدیم و منیزیم) در شیشه ظرف ، دوام شیمیایی آن در برابر آب کمی بالاتر است، که مخصوصاً برای نگهداری نوشیدنی ها و غذا مورد نیاز است.

شیشه سودا لایم با کاهش دما تحت افزایش مداوم ویسکوزیته قرار می گیرد و اجازه می دهد تا با دقت مداوم افزایش یابد. شیشه هنگامی که دارای گرانروی ۱۰۴ پویایی باشد ، به راحتی در اشیا قابل شکل گیری است و معمولاً در دمای حدود ۹۰۰ درجه سانتیگراد به آن می رسد.

وقتی ویسکوزیته کمتر از ۱۰۸ قرار داشته باشد ، نزدیک ۷۰۰ درجه سانتیگراد ، شیشه نرم شده و تغییر شکل می یابد. اگرچه ظاهراً سخت شده است ، با این وجود می توان شیشه سودا-آهک را باز زد تا تنش های داخلی را با حدود ۱۵ دقیقه در دمای ۱۰۱۴ گرم ، نزدیک به ۵۰۰ درجه سانتیگراد از بین ببرد. رابطه بین گرانروی و دما عمدتا لگاریتمی است.

 

سودا لایم گلس

از نام های دیگر شیشه های آزمایشگاهی سودا لایم می توان به شیشه سودا-آهک-سیلیس اشاره نمود. این شیشه ها به عنوان رایج ترین و ارزان ترین شیشه های آزمایشگاهی شناخته می شوند. ۷۰ درصد سیلیس، سودا، آهک و غیره جزء ترکیبات این شیشه به محسوب می شوند.

وجود آهک باعث تثبیت شدن سیلیس می گردد، اما جوش شیرین دمای ذوب سیلیس را کاهش می دهد. حدود ۹۰ درصد از شیشه آزمایشگاهی سودا لایم گلس از آهک سودا تشکیل شده است و از نظر شیمیایی در پایدارترین حالت خود قرار دارد.

معمولا برای افزایش مقاومت این نوع شیشه آزمایشگاهی از روش های شیمیایی استفاده می شود. در نهایت کاربرد اصلی شیشه سودا لایم گلس در ساخت شیشه پنجره و در برخی کشور ها برای ظروف شیشه ای آشپزخانه همچون ظروف پیرکس است.

 

ما را در اینستاگرام دنبال کنید.

شیشه سودا لایم
فهرست مطالب

برای دریافت مشاوره رایگان کافیست با شماره 09122533040 تماس حاصل نمایید.