قم، جاده قدیم کاشان، مجتمع تولیدی مصالح ساختمانی آسیا
تلفن تماس

09122533040

پست الکترونیک

info@ahakasia.com

ساعات کار

همه روزه 8 الی 20

🔥خاک های آهکی چیست؟

خاک های آهکی چیست؟ . در مناطق خشک به دلیل عدم وجود رطوبت کافی به مقدار زیادی عنصر کلسیم و کربنات در خاک وجود دارد. در این مناطق در اعماق پایین تر خاک در اثر پدیده کربناته شدن، میزان آهک بیشتر خواهد شد. آهک خاک باعث افزایش PH خاک می گردد و به این ترتیب بر قابلیت استفاده یا حلالیت برخی عناصر تاثیر می گذارد. هم چنین بر سخت و سفت شدن زمین نیز تاثیر دارد. علائم کمبود عناصر پر مصرف و کم مصرف در برگ درختان پسته در خاک های آهکی به لحاظ افزایش اسیدیته بیشتر مشهود می شود.

درصد آهک خاک با شاخص کربنات کلسیم سنجیده می شود، زیرا کربنات کلسیم از اجزاء اصلی تشکیل دهنده خاک های آهکی بوده و مقدار آن به مراتب نسبت به کربنات سدیم و کربنات منیزیم بیشتر است.

در صورت وجود آهک بالاتر از ۱۰ درصد، خاک دارای معایبی از جمله افزایش قلیاییت، رسوب یون های فسفات و رقابت یون کلسیم با عناصری مانند سدیم و منیزیم می گردد. باتوجه به این که اغلب خاک های باغات پسته از نوع آهکی هستند و مشکل عمده آن نیز کاهش جذب عناصر غذایی است، گاهی درختان علائم کمبود بعضی از عناصر پر مصرف (ازت،فسفر، پتاسیم) و کم مصرف را جمله آهن، روی، منگنز و مس به لحاظ بالا بودن اسیدیته (باتوجه به کیفیت آب آبیاری) از خود نشان می دهند.

خاک های گچی و آهکی چه خصوصیاتی دارند :

خاک های گچی و آهکی مانند هر خاک دیگری از مشخصه هایی برخوردار می باشند. زمانی که کلسیم کربنات بسیاری در خاک وجود داشته باشد در لایه های پایین تر در خاک ها کربناته شدن برای املاح در خاک صورت خواهد پذیرفت از این جهت میزان آهک در این نوع از خاک ها بیشتر خواهد شد. اغلب این نوع از خاک ها در مناطق خشک و وجود نداشتن رطوبت کافی صورت خواهد پذیرفت. برای دریافت میزان آهک در خاک های گچی و آهکی از شاخص  کربنات کلسیم می توان استفاده نمود.

زمانی که خاک ها از میزان 10 درصد بیشتر دارای آهک باشند ، میزان قلیایی و رسوب نمودن یون هایی نظیر فسفات افزایش خواهد یافت و این موضوع جزء معایب خاک های گچی و آهکی به شمار خواهد رفت. از این جهت می توان گفت با توجه به زمین زراعی باغات پسته که اغلب آهکی می باشند با مشکلاتی در زمینه ی جذب برخی از عناصر مواجه خواهند بود. عناصری مانند فسفر ، ازت ، روی ، آهن ، مس ، پتاسیم و .. از انواع این عناصر در باغات پسته خواهند بود.

 

ما را در اینستاگرام دنبال کنید.

خاک های آهکی چیست؟
فهرست مطالب

برای دریافت مشاوره رایگان کافیست با شماره 09122533040 تماس حاصل نمایید.