قم، جاده قدیم کاشان، مجتمع تولیدی مصالح ساختمانی آسیا
تلفن تماس

09122533040

پست الکترونیک

info@ahakasia.com

ساعات کار

همه روزه 8 الی 20

🔥خاک های آهکی و گچی و روش های اصلاح آنها

خاک های آهکی و گچی . خاک ها از جمله عوامل بسیار مهم در رشد گیاهان به شمار خواهند رفت. هر خاک باید مواد مغذی و مناسب را برای رشد گیاهان در بر داشته باشد. در بسیاری از موارد خاک ها از این مواد برخوردار نخواهند بود از این جهت نیاز دارند که این مواد به باغ تزریق گردد. اما گاهی خاک ها دارای مواد و املاحی می باشند که نه تنها برای گیاهان مفید نخواهد بود بلکه موجب آسیب رساندن به آنها نیز خواهد شد. خاک های شور و سدیمی از جمله خاک هایی می باشند که باید مورد اصلاح قرار گیرند تا از کیفیت مناسبی برای رشد گیاه برخوردار باشند.

یکی از انواع خاک ها ، خاک های گچی و آهکی خواهند بود. یکی از محلول هایی که می تواند نقش بسزایی در سازه های آبی و همچنین ساختمان آنها داشته باشد گچ خواهد بود. زمانی که خاک های گچی و آهکی در ارتباط با آب باشند، می توانند مشکلات عدیده ای را برای این سازه در بر داشته باشند. با توجه به نیاز جامعه به اراضی کشاورزی می توان از تمهیدات لازم برای اصلاح برخی از زمین ها استفاده نمود و آنها را برای بهره برداری آماده نمود.

 

استفاده از تمهیدات لازم برای اصلاح:

زمانی یک خاک را به عنوان خاک آهکی خواهیم شناخت که درصد کربنات کلسیم در آنها به مقداری بیش از 10 درصد برسد. زمانی که ph شیره سلولی به بالاتر از هفت درصد ، خصوصا در درختان میوه برسد سبب رسوب عناصر غذایی در تنه و شاخه های درختان و گیاهان زراعی خواهد شد. آهکی بودن خاک و همچنین شوری به میزان بیش از حد ، وجود بی کربنات همگی از عواملی می باشند که زمینه ساز این رسوب ها خواهند بود. یکی از موارد اصلاح خاک های گچی و آهکی ، اسید سولفوریک خواهد بود. این اسید را از طریق مصرف نمودن با آب در زمان آبیاری می توان برای اصلاح خاک مورد استفاده قرار داد و یا اسید سولفوریک را به طور مستقیم در خاک های گچی و آهکی مورد استفاده قرار دهید. اما یکی دیگر از راه هایی که از رواج بیشتری در بین کشاورزان و باغداران برخوردار خواهد بود ، استفاده از خاک و آب در کنار گچ و گوگرد می باشد.

در آبشویی نمودن خاک های شور و سدیمی شاهد خواهید بود که برخی از خاک ها دارای میزان مناسبی از گچ می باشند که با توجه به میزان آبیاری و شست و شوی مناسب آنها ، کلسیم موجود جای خود را به سدیم داده و سبب بهبود خواص شیمیایی و فیزیکی برای خاک های گچی و آهکی خواهند شد. زمانی که شما برای اصلاح نوعی از خاک ها اقدام می نمایید باید به مواردی که از آنها برای اصلاح این خاک ها استفاده می نمایید توجه ویژه ای مبذول داشته باشید. از جمله موادی که برای اصلاح خاک های قلیایی مورد استفاده قرار می گیرند : گوگرد ، اسید سولفوریک و گچ خواهند بود. در اینجا به بررسی برخی از آنها خواهیم پرداخت.

توجه به pH خاک :

یکی از مواردی که در کشاورزی از اهمیت بسیار زیادی برخوردار میباشد اهمیت pH خاک های گچی و آهکی خواهد بود. اغلب باغداران برای اینکه ph خاک باغ خود را تغییر دهند ، از میزان مناسبی آهک استفاده نموده تا خاک های اسیدی خود را برای کاشت و همچنین برداشت محصولات ایده آل و مناسب آماده سازند. اغلب کشور های اروپایی دارای خاک هایی برای کشاورزی می باشند که از pH پایینی برخوردار خواهند بود. در این موارد آنها برای اصلاح خاک های اسیدی خود از آهک استفاده نموده و باغ های خود را با خاک های گچی و آهکی پوشش خواهند داد تا میزان pH خاک را افزایش دهند. اما در کشور ایران اغلب خاک هایی که برای کشاورزی مورد استفاده قرار می گیرند به صورت قلیایی بوده و از pH بالایی برخوردار خواهند بود. از این جهت می توان از گچ ، اسید سولفوریک و یا گوگرد استفاده نمود تا میزان  pH خاک را بستر مناسبی برای رشد ایده آل ساخت.

 

اصلاح خاک های آهکی :

خاک های آهکی را می توان بدون مواد شیمیایی و به صورت ارگانیک اصلاح نمود . برای این کار باید روش های زیر را مرحله به مرحله انجام داد تا از خاک مناسب برخوردار گشت.

  • در مرحله ی اول کود دامی در مقدار تعیین شده برای هر هکتار را با مقدار مناسبی گوگرد معدنی ترکیب نموده و به عنوان کود برای باغ استفاده می کنید. در این مرحله باید دقت داشته باشید که تمام نقاط به طور یکنواختی کود دهی گردند .
  • مرحله ی دوم در این اصلاح به این صورت می باشد که زمین زراعی خود را در آب غرق می سازید و در آبی که برای آبیاری زمین استفاده می نمایید مقدار تعیین شده ی مناسبی ، هوکر استفاده می نمایید.
  • مرحله آخر نیز به این صورت است که باید زمین را به طور کامل شخم زده و خاک ها را زیر و رو سازید. یکی از موارد با اهمیت در این اصلاح توجه به برخورداری خاک های گچی و آهکی از میزان آهک مشخصی می باشد.

 

ما را در اینستاگرام دنبال کنید.

خاک های آهکی و گچی
فهرست مطالب

برای دریافت مشاوره رایگان کافیست با شماره 09122533040 تماس حاصل نمایید.