قم، جاده قدیم کاشان، مجتمع تولیدی مصالح ساختمانی آسیا
تلفن تماس

09122533040

پست الکترونیک

info@ahakasia.com

ساعات کار

همه روزه 8 الی 20

🔥تفاوت آهک هیدراته با آهک زنده

برای تولید آهک زنده از حرارت بالایی استفاده می شود زیرا تنها راه خالص سازی سنگ آهک استخراج شده از معادن است که آلوده به موادی نظیر گاز کربنیک و درصد های متفاوتی از آهن ، منگنز و … می باشد. پخت اهک ، روش تولید آهک زنده است که ماده ای خالص ، کلوخه و سفید رنگ بوده و فرمول ساختاری آن به صورت اکسید کلسیم است.

آهک زنده به دلیل اینکه در صورت تماس با آب و رطوبت ، واکنش جذب هیدروکسید انجام داده و حرارت فراوانی آزاد می نماید ، به همین دلیل با نام آهک فعال یا آهک اکتیو هم شناخته می شود. البته این ماده به دلیل اینکه انجام عمل پخت ، روش اصلی تولید آن می باشد بنابراین با نام آهک پخته یا آهک کلسینه هم نامیده می شود.

اما آهک هیدراته که نوع دیگری از آهک فراوری شده است از ترکیب آهک زنده با آب تولید می گردد. آهک هیدراته از نظر فیزیکی دارای رنگ سفید و حالت پودری است. تفاوت آهک هیدراته با آهک زنده در فعال نبودن شیمیایی این ماده می باشد به این معنی که در صورت ترکیب آهک هیدراته با آب ، واکنش گرمازا ایجاد نمی شود بلکه آهک در آب حل خواهد شد.

آهک هیدراته طی فرایند شکفته شدن آهک زنده تولید شده و دارای فرمول مولکولی هیدروکسید کلسیم است. همچنین آهک هیدراته را با نام های آهک شکفته و آهک مرده هم می نامند.

 

تفاوت فرمولی آهک زنده و آهک هیدراته

نام های آهک هیدراته : هیدروکسید کلسیم – آهک آبخورده – آهک مرده

فرمول شیمیایی آهک هیدراته : Ca(OH)2

حالت فیزیکی آهک هیدراته : پودری – سفید رنگ – نامحلول در آب

روش تولید آهک هیدراته : خیساندن اکسید کلسیم

 

نام های آهک زنده : اکسید کلسیم – آهک فعال – آبخورده اکتیو

فرمول شیمیایی آهک زنده : CaO

حالت فیزیکی آهک زنده : کلوخه یا میکرونیزه – سفید یا مایل به کرم – واکنش گرمازا با آب

روش تولید آهک زنده : حرارت دادن شدید کربنات کلسیم

 

تفاوت کاربردی آهک زنده و آهک هیدراته

آهک زنده به میزان بسیار زیادی در جهان برای تولید سیمان مورد استفاده قرار می گیرد. اما اصلی ترین زمینه مصرف آهک زنده در صنعت ذوب آهن و متالورژی می باشد. اکسید کلسیم بخصوص در کوره های اکسیژن پایه برای حذف ناخالصی های استیل کاربرد دارد. همچنین آهک زنده یک ماده ضدعفونی کننده کاربردی و ارزان قیمت می باشد.

آهک هیدراته اما در صنعت ساختمان به منظور ملات سازی و تولید بلوک کاربرد زیادی دارد. همچنین در صنعت پرورش دام و طیور و شیلات از هیدروکسید کلسیم جهت تغذیه گله و ضدعفونی محل استفاده می شود. آهک هیدراته بر خلاف آهک زنده برای مصرف خوراکی انسان هم مورد مصرف قرار می گیرد.

 

ما را در اینستاگرام دنبال کنید.

تفاوت آهک هیدراته با آهک زنده
فهرست مطالب

برای دریافت مشاوره رایگان کافیست با شماره 09122533040 تماس حاصل نمایید.