قم، جاده قدیم کاشان، مجتمع تولیدی مصالح ساختمانی آسیا
تلفن تماس

09122533040

پست الکترونیک

info@ahakasia.com

ساعات کار

همه روزه 8 الی 20

🔥تشخیص سنگ آهک

در طبیعت انواع مختلف سنگ در رنگ ها ، سختی و اشکال فیزیکی متفاوت وجود دارد. با وجود اینکه بسیاری از این کانی های معدنی دارای ظاهری شبیه به هم می باشند ، ولی ویژگی های فیزیکی ، مشخصات شیمیایی و کاربرد های متفاوتی با هم دارند. تشخیص صحیح نوع سنگ برای استفاده از آن در موارد مصرف ، اهمیت بسیار زیادی دارد. سنگ های طبیعی به روش های مختلف تولید می گردد. برخی آذرین هستند و در اثر فوران آتشفشان ها ایجاد گردیده اند.برخی رسوبی بوده و در اثر رسوب مواد آلی و معدنی تشکیل گردیده اند و گونه ای هم دگرگونی هستند. سنگ آهک هم یکی از اصلی ترین مواد تشکیل دهنده پوسته کره زمین است. در این مطلب به بررسی راه تشخیص سنگ آهک از دیگر کانی های معدنی می پردازیم.

 

روش تشخیص آهک

مهم ترین و اصولی ترین روش تشخیص سنگ آهک با استفاده از آزمایشات عیارسنجی و سنگ شناسی است تا مواد تشکیل دهنده آن مشخص گردد. با انجام این آزمایشات ، علاوه بر اینکه نوع سنگ به طور دقیق مشخص خواهد شد ، همچنین خلوص آن را می توان مشخص نمود. اما در صورتی که نمی خواهید هزینه این آزمایشات را متقبل شوید ، روش های ساده تری هم برای شناخت آن وجود دارد که به شرح زیر است:

  1. اولین روش تشخیص آهک از طریق رنگ آن است. این ماده به رنگ سفید و یا مایل به زرد و خاکستری می باشد. هر چه خلوص سنگ آهک بالاتر باشد ، رنگ آن سفید تر خواهد بود. اگر توجه کرده باشید ، کف کتری ها ، داخل لوله های آب و دیگ های بخار ، لایه ای سفید تشکیل می شود که همان آهک است. این لایه در اثر افزایش دمای آب و رسوب مواد کربناته بر روی سطوح فلزی ایجاد می گردد.
  2. دیگر روش تشخیص سنگ آهک از سختی آن است. سنگ آهک بسیار سخت می باشد و به راحتی خرد نمی شود. اما سختی آن به اندازه سخت های مستحکمی همچون مرمر و گرانیت نیست. بنابراین اگر سنگ سفیدی در اختیار داشتید ، برای اطمینان از آهکی بودن ، سعی کنید آن را در میان انگشتان خود قرار داده و با فشار زیادی له کنید. اگر در اثر فشار ، خرد شد یعنی سنگ آهک نیست و اگر اتفاقی برای آن نیفتاد به احتمال زیاد ، آهک می باشد.
  3. به دلیل اینکه سنگ آهک یک سنگ کربناته و دارای خاصیت قلیایی است ، بنابراین با اسید های ضعیف واکنش می دهد. برای این منظور ، راه تشخیص سنگ آهک استفاده از مقداری اسید در واکنش با آن است ، اگر اسید بر روی سنگ خوردگی ایجاد نموده و سپس خنثی شد (سفید شده و به نمک تبدیل شد) یعنی سنگ آهک است.
  4. معادن کربنات کلسیم حاوی هزاران تن سنگ های کربناته و بخصوص سنگ آهک هستند. چنانچه سنگی از این معادن استخراج گردد ، در صورتی که دارای ویژگی های گفته شده بود ، می توان آن را سنگ آهک دانست.

ما را در اینستاگرام دنبال کنید.

تشخیص سنگ آهک
فهرست مطالب

برای دریافت مشاوره رایگان کافیست با شماره 09122533040 تماس حاصل نمایید.