قم، جاده قدیم کاشان، مجتمع تولیدی مصالح ساختمانی آسیا
تلفن تماس

09122533040

پست الکترونیک

info@ahakasia.com

ساعات کار

همه روزه 8 الی 20

🔥بلوک هبلکس چیست؟

بلوک هبلکس یک نوع مصالح جدید ساختمان ­سازی است، که در حال حاضر محبوبیت زیادی در میان معماران و مهندسین ساختمانی به دست آورده است. هبلکس در واقع نوعی از بتن هوادار اتوکلاوی است؛ که از ترکیب و پخته شدن ماسه سیلیسی، آهک، سیمان، پودر آلومینیوم و آب؛ تحت دمای ۲۰۰ درجه سانتی گراد و فشار ۱۲ اتمسفر به دست می ­آید. مخلوط این مواد تحت فشار شدید بخار در اتوکلاو قرار می گیرد. محبوبیت بلوک هبلکس به علت مزایای بیشماری است، که ساختمان سازی با آن، از جنبه ­های مختلف دارد. اما بلوک ­های هبلکس درست مثل هر چیز دیگری معایبی نیز دارند، که در این مقاله در مورد معایب این نوع بلوک بیشتر توضیح می ­دهیم.

 

معایب

1- بلوک سبک هبلکس مقاومت فشاری کمی دارد: 

بزرگترین عیبی که می­توان برای هبلکس نام برد، ضعف آن در داشتن مقاومت فشاری کافی است. در واقع عدم استحکام، قدرت و پایداری مناسب این مصالح ساختمانی باعث شده، که نتواند تحت فشارهای جانبی مستحکم باقی بماند.

این خصوصیت از این جهت یک عیب بزرگ محسوب می ­شود، که نمی­ توان از هبلکس در دیوارهای باربر استفاده کرد. بنابراین کاربرد بلوک هبلکس به استفاده در دیوارهای غیرباربر محدود می­ باشد.

گاهی برای اینکه این نقص بلوک هبلکس برطرف شود، ضخامت آنها را در دیوار چینی افزایش می ­دهند. این کار هزینه های ساخت و ساز را افزایش داده و باعث کاهش فضای مفید ساختمانی می ­شود و به هیچ عنوان یک راه حل مناسب و اصولی محسوب نمی شود.

2- اتصال بلوک به سازه غیرقابل نفوذ نیست: 

یکی دیگر از معایب بلوک هبلکس که در دیوار چینی و ساخت و ساز ایمن مشکل ایجاد می­ کند، عدم اتصال مناسب آن به سازه است.در واقع بلوک هبلکس نسبت به مصالح دیگری چون پنل­های سه بعدی، خاصیت انعطاف ­پذیری و صلبیت کمتری دارد. این موضوع باعث شده که بلوک هبلکس در مقایسه با مصالح دیگر اتصال­پذیری کمتری نیز به سازه داشته باشد.

نتیجه این عدم اتصال در بلوک هبلکس، باز هم موجب پایین آمدن مقاوت آن در برابر بار و فشار ساختمان می شود.

3- زمان بر بودن ساخت و تولید:

متریال هبلکس یک فرآیند طولانی را طی می کند، تا به شکل نهایی در آید. در واقع از استخراج سیلیس و آلومینیوم و متریال دیگر گرفته تا ترکیب و متخلخل سازی آن و همچنین قالب بندی و پخت بلوک هبلکس، همگی این مراحل به هزینه و نیروی کار زیادی نیاز دارد.

 

مزایا

1- سبک بودن :

وزن کم بلوک هبلکس که به ازای هر متر مکعب چیزی در حدود ۵۵۰ تا ۶۰۰ کیلوگرم می باشد، باعث سهولت در حمل و نقل و جابه جایی و به کار گیری و اجرای این مصالح ساختمانی شده است.

2- بالا بودن مقاومت  بلوک در برابر دما و حرارت:

هبلکس به خاطر ترکیبات و همچنین نحوه پخت و متخلخل سازی آن، مقاومت بالایی در مقابل دما و حرارت دارد. این موضوع باعث بهینه سازی مصرف انرژی برای ایجاد سیستم های گرمایشی و سرمایشی در ساختمان می شود.

3- ایجاد ایمنی در برابر زلزله:

بلوک هبلکس و به کارگیری آن در ساختمان سازی، در برابر زلزله ایمنی ایجاد می کند. دلیل این موضوع نوع متریال و بافت و وزن پایین آن است.

4- بالا بودن مقاومت  بلوک در برابر یخ زدگی و آتش سوزی:

یکی دیگر از مزایای استفاده از بلوک در بنا کردن یک ساختمان، مقاومتی است که این مصالح ساختمانی در برابر سرمازدگی و آتش سوزی ایجاد می کند. این ویژگی نیز در بحث ایمنی ساخت و ساز اهمیت بالایی دارد.

5- بلوک سبک هبلکس عایق صوتی است:

این ویژگی اهمیت زیادی در آپارتمان سازی و ساخت مراکز صنعتی پر سر و صدا دارد.

6- قابلیت سفارشی سازی:

بلوک را می توان در ابعاد و اندازه های مختلف و طبق سفارش مصرف کننده، برش داد.

7- آسان بودن حمل و نقل:

وزن کم و نوع بسته بندی آن، باعث سهولت در روند حمل و نقل این مصالح ساختمان سازی شده است.

 

ما را در اینستاگرام دنبال کنید.

بلوک هبلکس
فهرست مطالب

برای دریافت مشاوره رایگان کافیست با شماره 09122533040 تماس حاصل نمایید.