قم، جاده قدیم کاشان، مجتمع تولیدی مصالح ساختمانی آسیا
تلفن تماس

09122533040

پست الکترونیک

info@ahakasia.com

ساعات کار

همه روزه 8 الی 20

🔥بتن غلتکی چیست؟

«بتن متراکم شده با غلتک» (Roller-Compacted Concrete)، بتن RCC یا اصطلاحا بتن غلتکی از انواع ویژه بتن است که اغلب برای روسازی و سدسازی مورد استفاده قرار می‌گیرد. یکی از ویژگی‌های منحصر به فرد بتن غلطکی، اسلامپ خیلی پایین (حدود صفر) آن در حالت تازه است. این ویژگی، امکان تحکیم مناسب و دستیابی به ویژگی‌های مورد نظر را فراهم می‌کند.

 

کاربرد

بتن RCC دارای کاربردهای متعددی در ساخت سد، خیابان، بزرگراه، تقاطع‌ها، شانه جاده، مسیر عبور دوچرخه، مسیر عبور ماشین آلات سنگین، مراکز اسقاط، بندرگاه، خطوط راه‌آهن، تاسیسات نظامی، مرکز پخش، پارکینگ، انبار، کارخانه، نیروگاه، رویه محافظ، فونداسیون، کف صنعتی، محل تعمیر هواپیما و غیره است.

 

مزایای بتن غلتکی

  • فنی و کاربردی: تامین نیازهای مقاومتی، دوام و امکان بارگذاری بیشتر روسازی، و همچنین حساسیت کمتر بتن نسبت به مواد شیمیایی مانند بنزین، گازوئیل و نیز مواد خورنده، عملکرد بهتر در شرایط محیطی با دمای بالا، نداشتن مشکلات ناشی از نشست.

 

  • اقتصادی: در صورت استفاده از رویه های بتنی بطور متوسط هزینه های ساخت، بهره برداری و نگهداری ۲۵ تا ٪۵۰ نسبت به رویه های آسفالتی کاهش می یابد. کاهش هزینه ها به صورت کلی به علت کاهش هزینه ساخت ناشی از قیمت کمتر مصالح مصرفی، کاهش هزینه های تعمیر و نگهداری و ترمیم در دوره بهره برداری، کاهش هزینه های بهره برداری نظیر استهلاک وسایل نقلیه و تایرها، زمان صرف شده برای سفر، هزینه تصادفات به دلیل عملکرد ناقص رویه، هزینه مصرف سوخت و نیز افزایش طول عمر و کاهش هزینه تجدید رویه می باشد.

 

  • سرعت اجرا و کاهش هزینه زمان: روش اجرای سریع RCCP در مقایسه با بتن معمولی باعث کاهش قابل ملاحظه هزینه ها می گردد. کاهش زمان اجرا علاوه بر مسائل فنی سبب ایجاد یک مزیت اصلی بنام اقتصادی شدن طرح در تعامل با زمان می گردد.

 

  • زیست محیطی: یکی از اصول اساسی در ساخت بتن غلتکی بهره وری کامل از مصالح طبیعی در دسترس و منابع قرضه محلی است. به دلیل صرفه جویی در بکارگیری مصالح در لایه های بتنی آسیب کمتری به منابع طبیعی و محیط زیست وارد می گردد.

 

معایب

  • برای اجرای صحیح بتن RCC نیاز به نیروی کار ماهر است.
  • دستیابی به سطح صاف و نرم دشوار است.
  • احتمال رخ دادن ترک‌های سطحی وجود دارد.

 

ما را در اینستاگرام دنبال کنید.

بتن غلتکی
فهرست مطالب

برای دریافت مشاوره رایگان کافیست با شماره 09122533040 تماس حاصل نمایید.