قم، جاده قدیم کاشان، مجتمع تولیدی مصالح ساختمانی آسیا
تلفن تماس

09122533040

پست الکترونیک

info@ahakasia.com

ساعات کار

همه روزه 8 الی 20

🔥انواع ملات ساختمانی

انواع ملات ساختمانی. ملات‌ها بسته به شرایط محیطی، محل استفاده، نوع مواد مصرفی در آن‌ها و غیره در انواع مختلف در اختیار مصرف‌کنندگان قرار می‌گیرند. رایج‌ترین و شناخته شده ترین انواع ملات‌ها را در ادامه معرفی می‌کنیم.

ملات کاهگل

این نوع ملات که از قدیمی‌ترین ملات استفاده شده در ایران و سراسر دنیا است، با گذشت سالیان دراز هنوز در بعضی از مناطق به کار برده می‌شود. ملات هوازی گل یا کاهگل از ترکیب گل رس با آب به دست می‌آید. البته برای تهیه ملات کاهگل از کاه نیز استفاده می‌کنند. کاه استفاده شده در ملات کاهگل معمولا کاه گندیده یا کاهی است که در هنگام نشخوار چهارپایان از دهان آن‌ها به بیرون می‌ریزد. کاه گندیده در ابتدا حاوی کرم‌های فروان است. این کرم‌ها پس از استفاده و قرارگیری در معرض هوا، از ملات خارج می‌شوند و راه برای عبور هوا در داخل ملات و جلوگیری از شکنندگی آن باز خواهند کرد. ملات گل برای استفاده در مناطق مرطوب از استقامت کمی برخوردار است به همین دلیل گاهی برای بالا بردن مقاومت آن، آهک یا نمک را به ترکیبات ملات اضافه می‌کنند.

ملات های گچی

ملاات گچ که از ترکیب گچ و آب به دست می‌آید، با اضافه کردن مواد دیگری به انواع زیر تقسیم می‌شود:

  • ملات گچ شکفته از ترکیب گچ با آب حاصل می‌شود و از آنجایی که مقاومت زیادی ندارد برای سفیدکاری داخلی ساختمان استفاده می‌شود.
  • ملات گچ کشته نیز مانند گچ شکفته حاصل مخلوط آب و گچ است با این تفاوت که از گچ ریزدانه برای ساخت آن استفاده می‌کنند. گچ کشته را برخلاف گچ شکفته، بلافاصله بعد از مخلوط گچ با آب، هم می‌زنند. معمولا از ملات گل وگچ برای زیرسازی دیوارهای داخلی ساختمان و آماده کردن مواردی مانند زیر ساخت کاغذ دیواری استفاده می‌شود و از ترکیب گچ، آب و خاک رس به دست می‌آید.
  • ملات گچ و پرلیت (یک نوع سنگ آتشفشانی) که یک ملات مقاوم در برابر گرما، صدا و آتش‌سوزی است، به عنوان عایق‌بندی دیوارهای داخلی یا خارجی ساختمان مورد استفاده قرار می‌گیرد و روی آن را با ملات‌ها یا پوشش‎های دیگر می‌پوشانند.
  • ملات گچ و آهک بیشتر برای دیوارهای خارجی بنا کاربرد دارد. این ملات به دلیل ترکیب گچ، آهک و آب از مقاومت بسیار بالایی برخوردار بوده و برای محیط‌های مرطوب بهترین گزینه است.
  •  ملات گچ و سیمان استقامت بالایی دارد و برای تهیه آن، سیمان ریز دانه را با گچ و آب مخلوط می‌کنند و در زیرسازی ساختمان مورد استفاده قرار می‌دهند.

ملات های ماسه ای

از ترکیب ماسه، آب و مواد مختلف ملات‌های متفاوت ماسه‌ای ساخته می‌شوند که عبارتند از:

  • ملات ماسه و سیمان که یکی از پرکاربردترین ملات‌ها در مناطق مختلف است. این ملات مقاوم برای مصارف گوناگونی مانند نصب کاشی و سرامیک، چیدن آجر و سفال روی هم، بندکشی و غیره مورد استفاده قرار می‌گیرد.
  • ملات باتارد یک ملات مخلوط از ماسه، سیمان و آهک است و از آن برای پی‌ریزی ساختمان‌ها یا مجاری آب و فاضلاب استفاده می‌کنند.
  • ملات ماسه و آهک که خود به دو نوع ماسه آهک شکفته و ماسه و شیره آهک تقسیم می‌شود در موارد مختلفی مانند سنگ‌چینی کاربرد دارد و از نوع ملات‌های آبی است.

ملات سیمان بنایی

سیمان بنایی چسبندگی بالایی دارد، برای چینش دیوارهای مختلف گزینه بسیار مناسبی است و در نقاط مختلف دنیا مورد استفاده قرار می‌گیرد. همچنین از این نوع ملات برای پوشش دیوارهای خارجی ساختمان یا کف آن استفاده می‌کنند.

ملات ساروج

ملات ساروج یکی از انواع ملات پرکاربرد در روستاهای ایران در گذشته بوده و همچنان برای برخی سازه های بنایی از این ملات در ایران و همچنین در افغانستان هم استفاده می شود که در آن از خاک رس به‌عنوان پرکننده، آهک ماده چسبنده و آب روان‌کننده استفاده می‌شود.در این ملات ترکیبی از خاک رس و آهک به نسبت ۶ به ۴ بوده و علاوه در آن از خاکستر و نوعی گیاه به نام لویی استفاده می شده است همچنین بنا بر موارد کاربرد مختلف، ممکن بود افزودنی‌های همچون:رموی بز یا گوساله، سفیده تخم‌مرغ، چربی گوساله و… به آن اضافه کنند.

ساروج ملاتی آبی است و عمدتاً در برابر آب مقاومت بالایی از خود نشان می‌دهد. این ملات به دو نوع: ساروج گرم (آسیاب کردن و پختن سنگ آهک رس‌دار) و سرد (ترکیب آهک، خاکستر و آب) تقسیم می‌شود.

از کاربردهای ملات ساروج می توان به آب‌ انبارها، حوض‌ها، حمام‌ها و موارد دیگر به‌عنوان لایه سطحی با نفوذپذیری بسیار پایین در برابر آب اشاره کرد.

ملات گرانولیت

ملات گرانولیت از بتن‌های ریز دانه از جنس گرانیت ساخته می‌شود و به همین دلیل به این نام مشهور شده است. این ملات را از ترکیب ماسه و سیمان با گرانو می‌سازند و از آن در محیط‌های سخت یا بستر مجاری آب و فاضلاب استفاده می‌کنند.

 

ما را در اینستاگرام دنبال کنید.

انواع ملات ساختمانی
فهرست مطالب

برای دریافت مشاوره رایگان کافیست با شماره 09122533040 تماس حاصل نمایید.