قم، جاده قدیم کاشان، مجتمع تولیدی مصالح ساختمانی آسیا
تلفن تماس

09122533040

پست الکترونیک

info@ahakasia.com

ساعات کار

همه روزه 8 الی 20

🔥آجر ماسه آهکی چیست؟

آجر ماسه آهکی به آجر سیلیکات کلسیم نیز معروف است و از ترکیب آب آهک و سیلیس به دست می آید. برای ساخت آن آهک زنده (Cao) را با ماسه سیلیسی به نسبت ۱ به ۸ تا ۱ به ۱۲ و آب مخلوط کرده و در قالب با فشار ۴۰۰ کیلوگرم بر سانتی متر مربع پرس شده و در حرارت ۱۲۰۰ درجه کوره پخت می گردد.

در آجر ماسه آهکی میتوان از آهک زنده به میزان ۵ تا ۹ درصد و یا آهک شکفته به میزان ۸ تا ۱۲ درصد استفاده کرد، به علاوه حدود ۸۸ درصد ماسه سیلیسی نیز در ترکیب استفاده میشود. میزان منیزیم مورد استفاده باید کمتر از ۵ درصد باشد. ماسه مورد استفاده باید سیلیسی بوده و از نظر اندازه و قطر دانه ها دارای مشخصات ذیل باشند. زیرا دانه بندی تاثیر مستقیم بر مقاومت، تخلخل و تنش های حرارتی موثر دارد:

  1. حداکثر قطر دانه ها ۶ میلیمتر باشد.
  2. بیش از یک سوم دانه ها نباید قطر زیر ۰.۱ میلیمتر داشته باشند، زیرا مصرف آهک را بالا میبرد.
  3. توزیع اندازه دانه های ماسه میتواند منقطع باشد. یعنی برخی از اندازه ها را نداشته باشد.
  4. برای آجر های دانه درشت نیز نباید بیش از یک سوم حجم کل دانه ها بزرگتر از یک میلیمیتر باشند.
  5. برای آجر های با بافت ریز نباید بیش از ده درصد حجم کل ماسه قطر بیش از یک میلیمتر داشته باشد.

در ساخت آجر ماسه آهکی مخلوط ماسه و آهک و آب در قالب ریخته شده و تحت فشار زیاد پرس های مکانیکی و هیدرولیکی قرار میگیرد و سپس در دستگاه اتوکلاو تحت فشار زیاد بخار قرار می گیرند تا پخته شوند.

 

ویژگی ها

عایق صدا و حرارت

ین آجر می‌تواند از ورود صدا به داخل منزل جلوگیری کند و همچنین عایق مناسب برای انتقال هوا باشد.

هزینه تولید کم

در شهرهای ساحلی ماسه بادی به صورت فراوان وجود دارد لذا می‌توان قیمت آجر ماسه اهکی را در این شهرها بسیار به صرفه در نظر گرفت.

مقاومت فشاری در برابر مواد شیمیایی و رطوبت

آهک و سیلیس در مقابل آب و رطوبت و بیشتر سولفات‌ها مقاومت خوبی دارند ولی باید دقت نمود این آجر‌ها مانند سیمان پرتلند در مقابل سولفات منیزیم و آمونیوم مقاوم نیستند.

مقاومت در مقابل سرما و یخ زدگی و فشار زیاد

آجر‌ آهکی چون با فشار زیادی تولید شدند مقاومت فشاری مناسبی دارند و مقاومت آن‌ها بعد از پخت تا ۲۰۰ مگاپاسکال می‌رسد.

زیبایی و منظم بودن

ابعاد آجر ماسه آهکی با توجه به نوع قالب‌گیری و کم بودن درصد انقباض و انبساط، منظم و یک شکل است و رنگ سفیدش جلوه خاصی به این آجر بخشیده است. نداشتن درصد انقباض و انبساط نیز در آجر سنتی قزاقی یکی از مشهودترین ویژگی های این نوع از آجر قزاقی می باشد.

تنوع رنگی مناسب

اجر ماسه اهکی در اصل آجری سفید رنگ است ولی می‌توان آن را با دیگر رنگ‌دانه‌ها مخلوط کرد لذا می‌توان این آجر را با رنگ مناسب سلیقه خود تهیه کنید.

کاربرد آجر آهکی

باتوجه به مواد اولیه تشکیل دهنده و نحوه پخت آجر ماسه آهکی، آن‌ها می‌توانند فشار خوبی را تحمل کنند، لذا در دیوارهای باربر می‌شود از آنها استفاده کرد.
مقاومت این آجر در محیط‌های نمکی و اسیدی بسیار کم است. همچنین به‌علت جذب آب زیاد برای پی‌سازی در زمین‌های شوره‌زار مناسب نیستند.

جالب است بدانید، اگر برای دیوارکشی از آجرهای آهکی استفاده شود، ترکیب شدن آجرها با دی‌اکسیدکربن بعد از گذشت چند سال، می‌تواند تولید سنگ آهک کند که باعث مستحکم‌تر شدن دیوار می‌شود.

 

ما را در اینستاگرام دنبال کنید.

 

آجر ماسه آهکی
فهرست مطالب

برای دریافت مشاوره رایگان کافیست با شماره 09122533040 تماس حاصل نمایید.