قم، جاده قدیم کاشان، مجتمع تولیدی مصالح ساختمانی آسیا
تلفن تماس

09122533040

پست الکترونیک

info@ahakasia.com

ساعات کار

همه روزه 8 الی 20

🔥آجر لعابی چیست؟

آجر لعابی و هنر لعاب کاری از دیرباز در معماری ایرانی متداول بوده است. از مزایای لعاب افزایش مقاومت در برابر عوامل فرسایشی و هوازدگی است، بافت صاف و صیقلی آن مانع از نفوذ آب به درون آجر می‌شود و در برابر عوامل شیمیایی پایدارتر می‌شود. در ایران قدمت استفاده ازین مصالح ساختمانی به دوران هخامنشیان باز می گردد.

زمان لعاب کاری آجرها معمولاً در انتهای مرحله‌ی خشک کردن است. و بدین صورت است که پوششی از یک ترکیب مواد معدنی روی یک یا چند سطح آجر پاشیده می‌شود. لعاب حل‌ و در یک دمای مشخص در آجر نفوذ می‌کند. پس از پختن، حاصل کار یک پوشش صیقلی است. انتخاب مواد اولیه در تولید آجر لعاب‌دار اهمیت زیادی دارد. درصورت عدم انتخاب مناسب اگر ضریب انبساط و انقباض آن با آجر متفاوت باشد به سرعت ترک بر می‌دارد.

اجر های لعابی یکی از انواع آجرهایی است که ساخت و تولید آن همانند اجر های معمولی است اما در این نوع آجر سطح آن را با لعاب کاشی می پوشانند. بیشترین کاربرد این آجر در زیبا سازی نما و دیزاین قسمت هایی از داخلی ساختمان می باشد. و در قسمت هایی همچون دیوار های باربر از آجر های لعاب دار استفاده نمی شود.آجر های لعاب دار علاوه بر آن که زیبایی خاصی به نمای ساختمان می بخشد، مقاومت نما را همچنین در برابر هوازدگی و فرسایش بالا برده و مانع آسیب رساندن به نما می شود.

کاربرد آجر لعابی

آجرنما لعابدار, همانطور که از اسم آن پیداست سطح آن مانند ظروف سفالی لعابکاری میشود، در اندازه های مختلف و شکلهای گوناگون جهت مصارف زیادی ساخته میشود. موارد استفاده آجر لعابدار در نماسازی، کاشی کاری، کف سازی و کنار باغچه و قرنیز دیوارها میباشد. در مساجد و حسینیه ها از آنها استفادهی زیادی میشود از جمله: کتیبه های اطراف ساخت محراب، گنبد و سردرها و بسیاری موارد دیگر.

رنگ های آجر نما لعابدار  عبارت است از: فیروزه ای، لاجوردی، سبز مسجدی، زرد، قهوه ای و کرم که ترکیب اینها خود گستره وسیعی از تنوع رنگ را بوجود می آورد. آجر لعابی تنوع ابعاد زیاد دارد  بنا به درخواست مشتری آجر پلاک نما را لعاب می زنند. و در کوره مجدد پخت می شود البته بیشترین رنگهای آجر لعابی مورد استفاده فیروزه ای و لاجوردی می باشد مخصوصا فیروزه ای که در مساجد مورد استفاده فراوانی دارد . در ساخت محراب از انواع رنگها و مدلهای آجر نما لعابی استفاده می شود.

بنابر آنچه که بیان گردید برای ساخت اجر لعابی هیچ محدودیت ابعادی و تاحدودی رنگی وجود نداشته و مشتری بنابر نیاز خود از تولیدکننده ابعاد، رنگ و تعداد مورد نظر خود را مطالبه می کند.

 

ما را در اینستاگرام دنبال کنید.

آجر لعابی
فهرست مطالب

برای دریافت مشاوره رایگان کافیست با شماره 09122533040 تماس حاصل نمایید.